JÄSENKIRJE 4 /2017

A-Kiltojen Liitto ry:n syyskokous valitsi varapuheenjohtajan sekä hallitusjäsenet erovuoroisten tilalle

A-Kiltojen Liitto ry:n syyskokous pidettiin 29.10. Valkealan Puhjonrannassa. Matti Moilanen Ylä-Kainuun A-killasta jatkaa yksimielisen syyskokouksen päätöksellä liiton varapuheenjohtajana myös seuraavan toimintakauden 2018-2019. Erovuossa olevien hallituksen jäsenten osalta tehtiin seuraavat valinnat kaudelle 2018–2019:

• Heikki Kankaanpää (Porin A-kilta ry) ja henkilökohtaisena varajäseneksi Tapio Koivisto (Turun A-kilta ry).
  • Irja Oravisjärvi (Raahen A-kilta ry) ja henkilökohtaiseksi varajäseneksi Arto Pasanen (Pohjois-Lapin A-kilta ry).
  • Minna Hämäläinen (Espoon A-kilta Hykaa ry) ja henkilökohtaiseksi varajäseneksi Raija Salin (Kirkkonummen A-kilta ry)

Lisäksi syyskokous hyväksyi toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2018 sekä A-Kiltojen Liitto ry:n strategian vuosille 2018-2022 yksimielisesti hallituksen esittämässä muodossa.

Syyskokouksen pöytäkirja julkaistaan www.a-kiltojenliitto.fi:n ekstranet-osiossa heti, kun se pöytäkirja on tarkastettu ja allekirjoitettu.

Lisätiedot: puheenjohtaja Hannu Gustafsson, p. 040 7632 075

Uusia jäseniä A-Kiltojen Liittoon

A-Kiltojen Liitto ry on saanut tänä vuonna kolme uutta jäsentä: Minnea A-kilta ry:n (Teuva), Kuhmon A-kilta ry:n ja Sotkamon A-kilta ry: n. Tervetuloa mukaan!

Lisätiedot: puheenjohtaja Hannu Gustafsson, p. 040 7632 075

Koska on hyvä hetki – Ota päihteet puheeksi

Ehkäisevän päihdetyön viikolla 6.–12.11.2017 keskitytään tänä vuonna erityisesti ikääntyneisiin. Kannustetaan niin ammattilaisia kuin ikääntyneiden läheisiä, ystäviä ja perheenjäseniä ottamaan päihteet rohkeasti puheeksi. Viikon slogan on ”Koska on hyvä hetki – Ota päihteet puheeksi.” Teemaviikon järjestää Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja viikon koordinoinnista vastaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin päihdetyön kanssa. Kampanjamateriaalia ja vinkkejä: http://www.ept-verkosto.fi/kysyminenkannattaa.fi

Lisätiedot: tiedottaja Tuija Tamsi-Lehtinen, p. 040 8668 257

Joulutervehdykset Vesipostiin

Jos A-kilta haluaa muistaa yhteistyökumppaneitaan joulutervehdyksellä Vesipostissa, on toimimisen aika. Joulutervehdys Vesipostissa maksaa vain 10 €. A-killan tulee ilmoittaa joulutervehdyksestä 15.11.2017 mennessä joko A-kiltoihin lähetetyllä lomakkeella tai ekstranetin kautta www.a-kiltojenliitto.fi.

Lisätiedot: toimisto- ja viestintäsihteeri Anna Niemistö, puh. 0400 394 869

A-kiltayhdistykset haastavat kaikkia #suomi100 päihteettömään juhlaviikon viettoon 4.–10.12.2017–  Ei niin tärkeää juhlaa, etteikö sitä voisi viettää selvin päin

Viikon aikana mahdollista:

• Kohdentaa haaste esimerkiksi oman paikkakunnan kuntapäättäjille tai muille tahoille, joita haluatte muistutella päihteettömyydestä sekä toiminnastanne.
  • Näkyä paikallislehdessänne: mielipidekirjoitus, Yhdistys-palsta tai vinkata toimittajalle päihteettömästä juhlaviikosta.
  • Viedä juhlajulisteita (ohessa niille, jotka eivät osallistuneet valtakunnallisille syyspäiville) toimintanne kannalta tärkeisiin paikkoihin.

Sosiaalisessa mediassa (Facebook, Instagram ja Twitter) kannattaa koko kyseisen viikon ajan tuoda kuvin ja sanoin esiin A-kiltatoiminnan ja päihteettömyyden ilosanomaa. Hauskoja, humoristisia, aitoja kuvia ja tilanteita. Onko teidän A-kilta avoinna Itsenäisyyspäivänä?

#A_kiltatoiminta #suomi100 #paikkakunta #ainakahvia #selvastiparempi

Oman profiilikuvan voi käydä lataamassa juhlaviikon #suomi100 kunniaksi sinisävyiseksi osoitteessa: http://suomifinland100.fi/suomen-kasvot/ Kannattaa hyödyntää juhlaviikolle suunnitel­tuja some-kansikuvia, ne voi ladata itselleen A-Kiltojen Liitto ry:n verkkosivujen ajankohtai­sista.

Lisätiedot: tiedottaja Tuija Tamsi-Lehtinen, p. 040 8668 257

MIPA tutkimukset

Kuluneen vuoden aikana olemme saaneet laajamittaisinta tietoa A-kiltatoiminnasta tähän saakka. Se, mikä meille A-kiltatoimintaa tunteville on tuttua, avautuu MIPA tutkimusten kautta myös laajemmalle kohderyhmälle. A-kiltatoimintahan on monipuolista ja sillä on oikeasti vaikutusta! Lue lisää: https://keskuststo.a-klinikka.fi/tietopuu/jarjestotutkimusohjelma

Jotta A-kiltatoimintaa koskevaa raportointia voidaan MIPA paikallisyhdistyskyselyn tutkimustuloksista tehdä, edellyttää se, että vastaatte teille lähetettyyn kyselyyn! Mikäli ette vielä ole vastanneet: tehkää se viimeistään nyt! Tämä on tärkeää muitakin – jo vastanneita A-kiltoja – kohtaan.

Myös MIPA hyvinvointikysely on loppusuoralla ja siitä kuulemme tuloksia ensi keväänä. Kiitos kaikille vastanneille!

Lisätietoja: järjestökoordinaattori Noora Nieminen p. 0400 462 481

A-Kiltojen Liitto ry:n juhlavuosi

A-Kiltojen Liitto ry perustettiin vuonna 1968, joten ensi vuonna juhlitaan yhdistyksen 50-vuotisjuhlaa. Juhlavuoden A-kiltaseminaari pidetään 14.2.2018 Helsingissä ja kutsu siihen saapuu marraskuussa A-kiltoihin. Jäsenyhdistysten kesken juhlitaan merkkipäivää A-Kiltojen Liitto ry:n kevätpäivillä 24.3.18–25.3.18 Kangasalla. Juhlaohjelman lisäksi kevätpäivillä on A-kiltaosaamisen -näyttely, johon A-kiltojen toivotaan tuovan laajasti esille A-kiltalaisten osaamista. Näyttelyssä voi olla esillä A-killassa valmistettuja tuotteita tai vaikkapa kuvasarjan muodossa A-killan arkea – mitä A-killoissa keksitäänkään? Näyttely on esillä kevätpäivien ajan. Lisäksi kevätpäivillä pidettäviin iltamiin toivotaan A-kiltalaisten omia esityksiä kuten musiikki-, lausunta- ja näytelmäesityksiä.

Juhlavuoden muiden tapahtumien ideointi ja suunnittelu ovat käynnissä. Kaikki juhlavuoteen liittyvät ideat A-kiltojen taholta ovat tervetulleita.

Lisätiedot: puheenjohtaja Hannu Gustafsson, p. 040 7632 075, toiminnanjohtaja Ville Liimatainen, p. 040 3566 586

A-Kiltojen Liitto ry:n kokoukset ja kesäpäivät vuonna 2018

Kevätpäivät ja -kokous 24.3.–25.3 Ilkon kurssikeskus, Kangasala. Samassa yhteydessä A-Kiltojen Liitto ry:n 50-vuotisjuhla

• Kesäpäivät 30.6.–1.7.2018 Pappilanniemi, Sääksmäki (Valkeakoski)
  • Syyspäivät ja -kokous 20.–21.10.2018, Metsäkartano, Rautavaara

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Ville Liimatainen, p. 040 3566 586

Tietoa Kaksoispiste -toiminnasta

Mielenterveys- ja päihdeongelmat yhdessä synnyttävät vaikeahoitoisen sairausvyyhden. Päihderiippuvuus on sairaus itsessään, psyykeen sairaudet ovat eri asia. Silti niillä on ilmeinen yhteys keskenään. Kaksoispiste on Suomen ensimmäinen ja ainoa vertaisryhmä kaksoisdiagnoosin kanssa painiville miehille ja naisille, joilla mielenterveys- ja päihdeongelmat esiintyvät yhdessä vaikeasti hoidettavana kokonaisuutena. Kaksoispisteen perustaja Tom ”Tomppa” Merilahti on toteuttanut verkkoon laajan tietopankin kaksoisdiagnoosista ja Kaksoispiste -vertaistoiminnasta. Jäsenkirjeen mukana tulevasta esitteestä asiasta kiinnostuneet löytävät aiheesta lisätietoa.

Lisätiedot: Tom Merilahti, puh. 046 542 1581

Koulutus- ja tapahtumakalenteri 2018

Valtakunnallinen koulutus- ja tapahtumakalenteri vuodelle 2018 on ilmestynyt. Se sisältää tietoa A-Kiltojen Liitto ry:n järjestämästä valtakunnallisesta koulutuksesta, liiton muista tapahtumista sekä ensi vuoden voimavaralomista. A-kiltanne saa yhden kappaleen koulutus- ja tapahtumakalenteria tämän jäsenkirjeen mukana.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Ville Liimatainen, p. 040 3566 586, järjestökoordinaattori Noora Nieminen, p. 0400 462 481