TIEDOTE: Hyväksytty riskikulutus – syyllistetyt riippuvaiset

Hyväksytty riskikulutus – syyllistetyt riippuvaiset juhlaseminaarin 14.2 aiheena

”Pieni ongelmakäyttäjien ryhmä estää alkoholipolitiikan liberalisointia ja vaikeuttaa tavallisten ihmisten alkoholin saantia”, on ollut usein kuultu väite keskusteltaessa alkoholilain uudistamisesta.  ”Väite on paitsi perätön myös leimaava – vielä tänäkin päivänä päihteiden ongelmakäyttöön ja -käyttäjiin kohdistuu syyllistämistä”, kertoo A-Kiltojen Liitto ry:n toiminnanjohtaja Ville Liimatainen.

Hyväksytty riskikulutus – syyllistetyt riippuvaiset seminaarissa on vahvasti esillä päihteiden ongelmakäytöstä toipuvien ääni ja näkemykset leimaamisesta, mutta samalla myös kokemukset toipumisen mahdollisuudesta. ”Olen kohdannut perhetyöntekijöitä, joilta puuttuu tietämys päihderiippuvuudesta sairautena”, kertoo Johanna Jänkälä kokemuksistaan äitinä ja puolisona. ”Päihdeongelmaisten syyllistäminen ja päihdehoitojen heikentäminen luovat yhdessä lohduttoman näkymän päihdekäytöstä eroon haluaville”, kertoo päihdetoipuja Vesa Vaittinen.

Kutsumme median edustajat A-Kiltojen Liitto ry:n 50-vuotisjuhlaseminaarin mediainfoon ke 14.2 klo 10.3011.15 Ratapihantie 9 (Ratamo-tila) Helsinki. Infossa mahdollisuus haastatella seminaarissa esiintyviä päihdetoipujia ja kuulla päihdetoipujien kokemuksia ja näkemyksiä.

Ohjelma

12.00 Tervetuloa – johdatus teemaan toiminnanjohtaja Ville Liimatainen, A-Kiltojen Liitto ry

12.15 Rankaiseminen, syyllistäminen ja hoitaminen – alkoholi ja päihdeongelmaiset

toimenpiteiden ja keskustelun kohteena Suomessa LKT, FM, Dosentti Rauno Mäkelä

13.00 Juominen sallittu, sairastuminen kielletty Vesa Vaittinen, Tampereen A-kilta ry

13.15 Päihdeongelman ikuinen leima? Johanna Jänkälä, Haukiputaan A-kilta ry

13.30 Tauko

13.45 Vertaistukiyhteisön avulla ongelmaisesta auttajaksi Sari Granlund, Haukiputaan A-kilta ry

14.00 Päihdeongelmaisen ja -toipujan kohtelu, asema ja oikeudet -toipujapaneeli

Paneelin juontaja: Petri Hälikkä, Espoon A-kilta Hykaa ry

Panelistit: Johanna Jänkälä, Sari Granlund, Vesa Vaittinen, Sami Saloranta (Tampereen A-kilta ry)

14.45 A-Kiltojen Liitto ry 50 vuotta ihmisarvon, vertaistuen ja päihdetoipumisen asialla puheenjohtaja Hannu Gustafsson, A-Kiltojen Liitto ry

15.00–16.00 Kahvitilaisuus: A-Kiltojen Liitto ry 50 vuotta

Lisätietoja tilaisuudesta: tiedottaja Tuija Tamsi-Lehtinen, p. 040 8668 257 etunimi.sukunimi@a-kiltojenliitto.fi

A-Kiltojen Liitto ry on päihdetoipujayhdistysten, A-kiltojen perustama keskusjärjestö, joka on viidenkymmenen vuoden ajan tehnyt työtä päihdeongelmaisiin ja -toipujiin kohdistuvien kielteisten asenteiden ja stigman poistamiseksi. A-kiltatoiminnassa on aina ollut itsestäänselvyys, että niin päihdeongelmaisella kuin päihdetoipujalla on täysi ihmisarvo.