Jäsenkirje 3/2018

Syyskokous ja puheenjohtajavaali

A-Kiltojen Liitto ry:n syyskokous pidettiin syyspäivien yhteydessä Rautavaaralla 21.10.2018 Kokouksessa oli paikalla 32 jäsenyhdistystä (A-kiltaa), joilla yhteensä 46 ääntä käytettävissä. Kokous valitsi A-Kiltojen Liitto ry:n hallituksen puheenjohtajaksi toimikaudelle 2019-2020 Hannu Gustafssonin Espoon A-Kilta Hykaa ry:stä.  Kokouksessa liiton hallituksen puheenjohtajaksi esitetiin Gustafssonin lisäksi Matti Moilasta Ylä-Kainuun A-Killasta sekä Arto Pasasta Pohjois-Lapin A-kilta ry:stä. Puheenjohtajaehdokkaiden välillä käytiin henkilövaali, jossa ääniä annettiin 46 kappaletta. Hannu Gustafsson sai 27 ääntä, Matti Moilanen 12 ääntä ja Arto Pasanen 7 ääntä. Hylättyjä ääniä ei ollut.

Erovuoroisten hallitusjäsenten tilalle valittiin liiton hallitukseen toimikaudelle 2019-2020 Matti Itkonen Tampereen A-Kilta ry:stä, Pekka Vintturi Jyväskylän A-Kilta ry:stä sekä Viljo Pehkonen Iisalmen A-Kilta ry:stä, ja heille varajäsenet.

A-Kiltojen Liitto ry:n hallitus kokonaisuudessaan vuodelle 2019:
Puheenjohtaja Hannu Gustafsson
Varapuheenjohtaja Matti Moilanen
Varsinaiset jäsenet (varajäsen)
Matti Itkonen (Matti Ranta)
Viljo Pehkonen (Raimo Parviainen)
Pekka Vintturi (Pasi Heikkinen)
Minna Hämäläinen (Raija Salin)
Heikki Kankaanpää (Tapio Koivisto)
Irja Oravisjärvi (Arto Pasanen)

Vaiettu menetys -verkkosivusto aukeaa 3.11.

Jokainen kuolema on aina muutakin kuin tilasto. Menehtynyt on monta ihmistä: jonkun lapsi, sukulainen, ystävä, naapuri, ehkä puoliso, sisarus, isä, äiti tai isovanhempi. Heitä ovat myös päihteidenkäyttönsä seurauksena kuolleet läheiset ja tuttumme.

Tarve tuoda päihdekuolemaan kätkeytyvä suru näkyviin on yhä ilmeisempi. Tarvitaan kanavia ja edellytyksiä jakaa oma menetyskokemus ilman pelkoa leimautumisesta tai kokemusta mitätöivästä vastaanotosta.

Päihdejärjestöjen yhteistyöllä toteutettu Vaiettu menetys -sivusto vastaa tähän tarpeeseen. Sivustolla voi sytyttää tähden ja jättää lyhyen viestin symboloimaan päihteisiin menehtynyttä läheistään.

Banneri, josta pääsee klikkaamaan itsensä sivustolle, ilmestyy www.a-kiltojenliitto.fi etusivulle pyhäinpäivänä.

Joulutervehdykset Vesipostiin

Jos A-kilta haluaa muistaa yhteistyökumppaneitaan joulutervehdyksellä Vesipostissa, on toimimisen aika. Joulutervehdys Vesipostissa maksaa vain 10 €. A-killan tulee ilmoittaa joulutervehdyksestä 15.11.2018 mennessä joko A-kiltoihin lähetetyllä lomakkeella tai ekstranetin kautta www.a-kiltojenliitto.fi.

Lisätiedot: toimisto- ja viestintäsihteeri Anna Niemistö, puh. 0400 394 869

LIIKUNTAHAASTE Sporttivartti liikutti jälleen

Mahtavasti A-killat ottivat A-Kiltojen Liitto ry:n toimintajaoston liikuntahaasteen vastaan. Yhteensä 356 liikkujaa keräsi 29 178 rastia varttikortteihin elo–syyskuun aikana. Ympäri Suomen osallistuttiin haasteeseen aina Inarista Kirkkonummelle. Kaikkiaan 31 A-kiltayhdistystä oli mukana. Marjastus ja sienestys olivat odotetustikin monessa A-killassa suosittuja liikkumismuotoja. Yhteistyökumppaneita tällä kertaa liikuteltiin myös ja sillä kerättiin A-killalle rasteja. Palkinnot arvottiin syyspäivillä ja näihin A-kiltoihin on ilmoitettu voittajat. Onnea vielä kerran voittajille ja kiitos kaikille osallistujille!

Lisätiedot: Mikko Putaja, p. 040 5664 841

MIPA (2015–2018)

Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelman loppuseminaari 6.2.2019.
Ajankohtaisia julkaisuja ja muista MIPA uutisia

Ole mukana, pysy perillä asioista, vaikuta!

A-Kiltojen Liitto ry:n ajankohtaisasioita:
www.a-kiltojenliitto.fi: kampanjat, tiedotteet, tulevat tapahtumat, koulutukset. Sähköinen asiointi ekstranetin kautta mm. koulutuksiin ja tapahtumiin ilmoittautuminen.

Sosiaalinen media: A-Kiltojen Liitto ry:n Facebook-sivu, käy tykkäämässä ja halutessasi jakamassa julkaisuja: www.facebook.com/akiltojenliittory

Suljettu Facebook-ryhmä ”A-kiltatoiminta”, löytyy hakutoiminnolla. Käy liittymässä ja näet mitä yhteisöllisyys A-kiltatoiminnassa tarkoittaa.
A-Kiltojen Liitto ry vaikuttaa nyt myös Twitterissä. Ota seurantaan ja halutessasi jaa julkaisuja: @akiltojenliitto
Muista somessa myös A-kiltatoiminnan omat hästägit #A_kiltatoiminta #ainakahvia

Lisätiedot: Tuija Tamsi-Lehtinen, p. 040 8668 257

Uudet jaostot aloittavat toimikautensa ensi vuonna (2019–2021)

A-Kiltojen Liitto ry:n sääntöjen mukaan hallitus voi asettaa avukseen erilaisia jaostoja ja toimikuntia, sekä valita ja vapauttaa niiden jäsenet.

Hallitus on päättänyt asettaa toimikaudelle 2019–2021 koulutusjaoston,
viestintäjaoston, toimintajaoston ja naisjaoston.

Hallitus pyytää A-kiltoja esittämään henkilöitä jaostojen jäseniksi. Esityksen voi tehdä sähköpostilla A-Kiltojen Liitto ry:n hallituksen puheenjohtajalle,
hanskigustafsson(at)gmail.com tai toiminnanjohtajalle, pasi.jantunen(at)a-kiltojenliitto.fi 15.01.2019 mennessä.

Liiton hallitus valitsee jaostojen jäsenet tammikuun 2019 kokouksessaan, ja kutsuu valitut henkilöt mukaan jaostotyöskentelyyn. Jaostojen ensimmäisessä kokouksessa tullaan jäsenille antamaan tietoisku/ koulutuspaketti jaostojen toiminnasta, joten uudetkin jäsenet ovat jaostoihin tervetulleita.

Matkatuki ja hallituksen päätös:

Pohjois-Suomen A-killat lähettivät liiton hallitukselle esityksen, jossa pyydettiin kumoamaan hallituksen päätös 25§/2018 aluetapaamisten matkatukien osalta koskien vuotta 2019.

A-Kiltojen Liitto ry:n hallitus on kokouksessaan 6/2018 81§ kumonnut ko. päätöksen ja matkatuet pysyvät ennallaan vuonna 2019.

Liitteenä Kuka maksaa, maksuopas A-killoille.

Ehkäisevän päihdetyön viikko 5.–11.11.2018​

”Itselle päihteet aiheuttivat vain pahaa. Ärtyneisyyttä, masennusta ja itsetuhoisuutta. Elämä muuttui ikävästä ja surullisesta kivaksi ja iloiseksi kun lopetin niiden käytön. Nyt rahaakin jää esimerkiksi matkusteluun. Pohjalta voi päästä ylös, tärkeää on uskoa itseensä ja mahdollisuuksiinsa, Rap-artisti Ville Nurminen sanoo. Teemaviikolla kannustetaan ottamaan päihteet puheeksi.

Rap-artisti Ville Nurmisen viikolle tekemä Päihteet musiikkivideo löytyy YouTubesta.

EPT-viikon teemana on tänä vuonna nuoret ja nuuska. Nuuskan suosio nuorten keskuudessa on kasvanut. Teemaviikon järjestää Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja viikon koordinoinnista vastaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin päihdetyön kanssa.

Viikolla 45 kannattaa tuoda oman A-kiltayhdistyksen toimintaa näkyväksi. Joko hyödyntämällä kampanjan teemaa ja/tai tuomalla omaa perustoimintaa esiin omalla paikkakunnalla.