Juhlitaan yhdessä kansalaisvaikuttamista 1.10.2018

Kansalaisvaikuttamisen ja Miina Sillanpään liputuspäivää vietetään jo kolmannen kerran 1. lokakuuta 2018 sisäministeriön suosituksesta.

Miina Sillanpää näki yhdistystoiminnan, eri tahojen välisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkittävinä kanavina tärkeinä pitämiensä asioiden ajamiseen. Hän sopiikin erinomaisesti kansalaisvaikuttamisen keulakuvaksi.

Miten osallistua?

1. Järjestäkää avointen ovien päivät!

Miina Sillanpään Seura on tehnyt aloitteen liputuspäivänä 1.10. järjestettävästä vuosittaisesta kaikkien järjestöjen ja yhdistysten ”Avointen ovien päivästä”. Päivä onkin mahtava tilaisuus kutsua esimerkiksi jäsenet, vapaaehtoiset, toiminnasta kiinnostuneet, yhteistyökumppanit, kuntalaiset ja kaupunkilaiset kylään. Samalla avautuu mahdollisuus tehdä järjestöjen ja yhdistysten hienoa työtä tunnetuksi!

Kerro tapahtumasta myös somessa! Yhdistävät tunnisteet ovat #järjestöjenpäivä #miinasillanpää #A_kiltatoiminta

2. Viettäkää virtuaalinen avointen ovien päivä

Jos ovien avaaminen fyysisesti on mahdotonta, järjestäkää virtuaalinen avointen ovien päivä! Mikä siis? Esitelkää järjestönne tai yhdistyksenne somen tai verkon välityksellä, kertokaa siitä, mitä teette ja millaiset tyypit ovat toiminnassa mukana. Onnistuisiko esimerkiksi livelähetys Facebookissa? Keinoja on monia. Yhdistäviä tunnisteita ovat #A_kiltatoiminta #järjestöjenpäivä #miinasillanpää.

3. Osallistu ja keskustele somessa

Tehdään järjestöjen ja yhdistysten työ näkyväksi somessa. Keskusteluun voivat osallistua kaikki järjestöjen työntekijät, vapaaehtoiset ja toiminnassa mukana olevat. Hyviä tarinan alkuja avautuu esimerkiksi näihin kysymyksiin vastaamalla:

Mitä hienoa ja tärkeää olette saaneet työllänne aikaan? Mistä olette ylpeitä? Mikä saa teidät jatkamaan juuri järjestötyössä? Millainen historia yhdistyksellänne on?

Miten vapaaehtoisesta tuli vapaaehtoinen? Miksi päädyin työntekijäksi juuri tiettyyn järjestöön?

Käytä somessa tunnisteita #A_kiltatoiminta #järjestöjenpäivä #miinasillanpää.

Lisäksi Miina Sillanpään Seura järjestää liputuskuvakilpailun sosiaalisessa mediassa. Tarkemmat tiedot tulevat Miina Sillanpään Seuran nettisivuille alkusyksyllä.

Mikä Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen päivä?

Lokakuun 1. päivää vietettiin Miina Sillanpään sekä kansalaisvaikuttamisen liputuspäivänä ensimmäisen kerran vuonna 2016. Tuolloin juhlittiin Miina Sillanpään 150-vuotisjuhlaa ja liputuspäivä myönnettiin kertaluonteisena.

Vuonna 2017 päivää juhlistettiin jälleen, tällä kertaa Suomen 100-vuotisjuhlan siivittämänä. Nyt sisäministeriö suosittelee liputusta kolmantena vuonna peräkkäin.