Kävijämäärät jyrkässä nousussa Lappeenrannassa – A-kiltatoiminnasta tukea

”Tänne on vaan niin hyvä tulla,” näin toteaa Lappeenrannassa toimivan Etelä-Saimaan A-kilta ry:n tuore kävijä. Päivittäin A-killassa käydään syömässä, juomassa kahvia, lukemassa päivän lehdet, tapaamassa vertaisia päihteettömässä seurassa ja myös biljardipöytä on kovassa käytössä. Päihdetoipujille ja heidän läheisilleen on ollut A-kiltatoimintaa tarjolla Lappeenrannassa jo 50 vuoden ajan.

Kävijämäärät jyrkässä nousussa – päihdemaailma muuttuu

Kävijämäärät ovat viime vuosina nousseet jyrkästi ja tähän on vaikuttanut muun muassa se, että toimintaympäristö ja sen muutokset on otettu paremmin huomioon. Muun muassa korvaushoidossa olevien määrä on lisääntynyt.

–Päihdemaailma on muuttunut, niin myös A-kiltatoiminnan pitää muuttua, toteavat A-killan puheenjohtaja Pasi Torri ja taloudenhoitaja Kati Kuuluvainen. Torrilla ja Kuuluvaisella itsellään on pitkä päihdetoipumistausta. Molempien mukaan toivotonta tapausta ei olekaan.

Toipumispolkuihin ollaan kiinnitetty huomiota ja A-killasta käydään tiedottamassa aktiivisesti Eksoten ylläpitämässä Pajarilan päihdekuntoutumisyksikössä ja sieltä on tullut ihmisiä hakemaan vertaistukea päihteettömään päivään. Viime vuonna Etelä-Saimaan A-killassa oli 8175 käyntikertaa, joista yhden kuukauden A-kilta oli suljettu koronan vuoksi. Arkisin on tarjolla ruokaa, joka on A-killan jäsenille edullisempaa. Kuuluvainen kertoo monen kävijän kertoneen, ettei tulisi syötyä, ellei A-kiltaa olisi. – Meillä jokainen ihminen kohdataan ihmisenä, meillä on tilaa toipua.

Toiminnallisuutta päihteettömään päivään

A-Kiltojen Liitto ry:n Selvästi metsässä –projekti vuosina 2009–2011 vakiinnutti retkitoiminnan osaksi A-killan toimintaa.   – Osalla meidän kävijöistä ei ole retkille tarpeellisia varusteita, esimerkiksi kumisaappaita, ja olemme niitä hankkineet muun muassa lahjoituksin. Käymme marjastamassa ja kansallispuistoretket ovat osa toiminnallisuutta. Luontokokemukset ovat uusia elämyksiä usealle toipujalle.

Myös ryhmätoiminta vetää päihderiippuvuudesta toipuvia puoleensa. Yhteistyötä on tehty paikallisen ammattikorkeakoulun kanssa. Yksi ominainen piirre Etelä-Saimaan A-killassa on, heille on tullut perinteeksi järjestää loppukesästä perheleiri jäsenilleen. – Päihderiippuvuus koskettaa koko perhettä ja näin me haluamme huomioida sen, toteavat Torri ja Kuuluvainen. Leiri niin kuin muutkin kesätapahtumat, kuten päihteetön juhannus, järjestetään A-killan kesäpaikassa Saimaan rannalla.

Etelä-Saimaan A-kilta ry:n perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta. Päihdetoipujien ja heidän läheistensä ylläpitämä matalan kynnyksen toimipaikka on monelle kuin toinen koti. A-kilta sijaitsee Valtakatu 23:ssa Lappeenrannassa ja avoinna se on arkisin klo 8 –12. Syyskaudella myös viikonloppuisin klo 9–12.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Etelä-Saimaan A-Kilta ry

Pasi Torri p. 0400 41 3216

tai A-kilta (aukioloaikana) p. 050 571 3178

A-Kiltojen Liitto ry on 60:n A-kiltayhdistyksen kattojärjestö. Sen järjestämille kesäpäiville 3.–4.7 Imatralle on tulossa eri puolilta Suomea yli 70 A-kiltalaista. Siellä myös juhlistetaan Etelä-Saimaan A-Kilta ry:n pyöreitä vuosia lauantaita 3.7 klo 13.–15. https://a-kiltojenliitto.fi/

Tuija Tamsi-Lehtinen

A-Kiltojen Liitto ry