Lapin luonto haastaa ja voimaannuttaa päihdetoipujia 15.-18.6 Inarin Ukonjärvellä

Ylitin itseni ja pystyin!
− Lapin luonto haastaa ja voimaannuttaa päihdetoipujia Inarin Ukonjärvellä 15.−18.6.

”Lapin luonto on erityinen ja sään muutokset voivat olla tosi isoja, järkyttäviäkin, mutta kaikesta selviää tämän porukan yhteishengen ja ilmapiirin avulla. Minäkin, liikuntarajoitteinen kaupunkilainen, pärjään. Voin olla mukana luottavaisin mielin, sillä turvallisuudesta on huolehdittu hyvin. Yksin en pääsisi edes lähimetsään, saatikka tänne Inarin upeisiin maisemiin. Mutta järjestäjät huolehtivat, että me hei-koimmatkin pääsemme mukaan. Ja luontoa tietenkin kunnioitamme ja sopeudumme olosuhteisiin.” Näin toteaa kuopiolainen Helinä Hakanen (56 v.), joka on nyt kolmatta kertaa mukana A-kiltalaisten päihdetoipujien ja -ongelmaisten elämystapahtumassa Lapissa. Ja Helinä jatkaa: ”Saan tästä tapahtumasta voimia niin, että ainakin puoli vuotta pärjään näillä muistoilla. Ja se tunne, kun täällä vastoinkäymisten ja hankaluuksien kohdalla uskaltaa ja selviää, se on huikea. Minä ylitin itseni ja pystyin!” Aina ei ole ollut niin. Helinällä on takanaan kolmikymppisenä alkanut viidentoista vuoden alamäkiluisu päihteiden kanssa, kuten hän itse sanoo. Silloin huikeita fiiliksiä ei ollut, ei edes päihteiden avulla.

Jo viidettä kertaa peräkkäin Pohjois-Lapin A-kilta ry Ivalosta järjestää päihteettömän elämystapahtuman Lapissa

Kahtena ensimmäisenä kesänä A-kiltalaiset matkasivat − osin itsetehdyillä − jokiveneillä Muonionjoella. Inarinjärvelle kokoonutaan nyt kolmatta kertaa. Tapahtumasta erityisen tekee se, että osallistujat ovat aktiivisesti mukana A-kiltatoiminnassa − toiminnassa, joka on yhdistysmuotoista ja monimuotoisesti toteutettavaa vertaistukitoimintaa päihdeongelmaisille, päihdetoipujille ja heidän läheisilleen. Ja erityinen tapahtuma on myös siksi, että se on takuuvarmasti päihteetön: ei saunakaljaa, ei ruokaryyppyä − ja jano sammutetaan vedellä.

Monelle tapahtuma on erityinen myös siksi, että tapahtumassa yövytään teltoissa ja valmistetaan retkieväitä taivasalla satoi taikka paistoi. ”Luonto kohtelee kaikkia samanarvoisesti eikä luonnolla ole ennakkoluuloja meitä päihdetoipujia kohtaan”, toteaa järjestelyistä vastaava ylitorniolainen Arto Pasanen (53 v.) ja lupaa, että tapahtumassa on tarjolla vaihtelevan sään lisäksi unohtumattomia elämyksiä, kylmää, puhdasta vettä, nokipannukahvia, kalastusvinkkejä, hyvää ruokaa, yötöntä yötä, samanhenkistä seuraa, sensuroimatonta huumoria sekä päihteetöntä aikaa ja vertaistukea. Juuri vertaistuen merkitystä Helinä korostaa: ”Tässä porukassa voi puhua kaikesta, siis myös niistä vaikeista asioista, joita päihdeongelmaisilla kyllä on, ja toiset ymmärtävät. Minä tulen Lappiin olemaan − kiire jää kotiin − ja hakemaan yötöntä yötä ja porukan keskusteluja mistä vain aiheesta. Vertaistuki on parasta!”

Ukonjärvelle kokoontuu A-kiltalaisia Ivalosta, Kuopiosta, Jyväskylästä, Tampereelta, Vaasasta, Vihdistä, Laukaasta, Helsingistä ja Espoosta. –Tapahtumassa kaikilla on tilaa toipua!

Lisätietoja www.a-kiltojenliitto.fi ja http://a-kiltojenliitto.fi/aluetoiminta/pohjois-suomi/ sekä
Arto Pasanen, puheenjohtaja, Pohjois-Lapin A-kilta ry p. 046 6387 672 ja pasaarto@gmail.com