Suomen luontoa juhlistetaan 29.8

Suomen luonnon päivä on luonnon oma juhlapäivä. Päivää juhlitaan aina elokuun viimeisenä lauantaina, kuten on juhlittu jo vuodesta 2013 asti. Suomen luonnon päivä on kansallisten juhlapäivien uusin tulokas, kun se kirjattiin tästä vuodesta alkaen Yliopiston almanakkaan – merkkipäivä löytyy nyt jokaisesta kalenterista. Jo aiemmin tuttu liputus ja mustikkapiirakka saavat tänä vuonna seurakseen luontorunokilpailun, jonka tuomarina toimii rouva Jenni Haukio.

mh-eeva-makinen-koli3-200x150,q=75

Suomen luonnon päivän saaminen kalentereihin on innostuneiden ja luontoa arvostavien suomalaisten yhteinen onnistuminen: Kolmesataavuotias instituutio, Yliopiston almanakkatoimisto, lisäsi Suomen luonnon päivän kalenteriin vuodesta 2020 alkaen. Merkkipäivää, ja sen myötä uutta suomalaista tapakulttuuria, on rakennettu yhdessä.

Jokaisella merkkipäivällä on symbolinsa: Lippu salkoon ja mustikkapiirakka pöytään luontomme kunniaksi!

Sisäministeriö suosittaa liputusta Suomen luonnolle 29.8.2020. Tämä on jo neljäs kerta, kun liputamme luonnollemme! Liputa omalla tavallasi kotona tai retkellä ja näytä arvostuksesi luontoa kohtaan.

Jokaisella itseään kunnioittavalla merkkipäivällä on oma leivoksensa kuten laskiaispulla, runebergintorttu tai tippaleipä. Suomen luonnon päivän leivos on mustikkapiirakka. Sen voi paistaa evääksi retkelle tai samana päivänä järjestettävien ylioppilasjuhlien tarjoilupöytään. Kokeilunhaluiset nuotiokokkaajat valmistavat leivoksen itse tulella.

Koronakevät innosti suomalaiset runoilemaan luonnolle

Yleisradio on kannustanut kevään ja kesän aikana suomalaisia runoilemaan. Heinäkuun puolessa välissä päättyvä runokilpailu on saanut suomalaiset runoilemaan ahkerasti. Juhannukseen mennessä runoja on tullut yli 1300. Vuonna 2020 suomalainen runous näyttäisi olevan kaunista ja luontoa romantisoivaa, mutta myös luontoa suojelevaa. Myös kevään ja kesän koronatilanne näkyy runoissa. Runokilpailu päättyy 15.7. ja kilpailun voittorunon valitsee rouva Jenni Haukio.

Suomen luonnon päivää vietetään aina elokuun viimeisenä lauantaina. Päivää koordinoivana ohjausryhmänä toimivat Suomen ympäristökeskus, Suomen luonnonsuojeluliitto, Metsähallituksen Luontopalvelut, YLE Luonto, Suomen Partiolaiset, Suomen Sydänliitto, Suomen ympäristökoulujen liitto ja Suomen Latu. A-Kiltojen Liitto ry on ollut mukana suunnittelussa vuodesta 2017 tuoden päihdetoipujien äänen kuuluviin.

Lisätietoja:

Suomen luonnonpäivän runokilpailu – osallistu