Avoin kirjoituskutsu

18.09.2024

Koukussa kännykkään, someen, päihteisiin, pelaamiseen, seksiin, syömiseen? Kerro meille, miten riippuvuus vaikuttaa elämääsi. Toivomme kirjoituksia kaikenikäisiltä ihmisiltä ja kaikenlaisista riippuvuuksista.

Yhteiskuntaamme on kutsuttu addiktioyhteiskunnaksi, jossa erilaiset riippuvuudet monimuotoistuvat ja yleistyvät. Riippuvuudet vaikuttavat elämässämme monin eri tavoin. Keräämme Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelmassa (MIPA 2.0) riippuvuutta kokeneiden ajatuksia riippuvuuksista.

Voit kertoa vapaasti omista kokemuksistasi. Voit kertoa myös siitä, miten läheisen riippuvuus on vaikuttanut sinuun. Kerro esimerkiksi, miten ja miksi riippuvuus syntyi, miten tunnistit sen ja miten olet käsitellyt sitä. Miten riippuvuus vaikuttaa arkeesi, työhösi, koulunkäyntiisi, opintoihisi, ihmissuhteisiisi tai hyvinvointiisi? Mitä tunteita riippuvuus sinussa herättää? Ovatko ajatuksesi siitä muuttuneet? Miten ihmiset ympärilläsi ovat suhtautuneet riippuvuuteen? Mistä ja miten olet saanut apua? Millaisia riippuvuuteen liittyviä tavoitteita tai toiveita sinulla on?

Voit osallistua kahdella tavalla

• Pääset kirjoittamaan kokemuksesi tästä linkistä löytyvälle lomakkeelle 31.10.2024 saakka. Voit samalla vastata täysin nimettömästi myös lyhyeen riippuvuuksia koskevaan kyselyyn.
  • Jos haluat kirjoittamisen sijasta kertoa kokemuksistasi mieluummin haastattelussa, voit soittaa tai laittaa viestiä tutkijalle: tourunen@a-klinikkasaatio.fi, 040-1368058). Sovimme yhdessä haastattelun ajankohdan ja paikan.

Aineistoa käytetään luottamuksellisesti vain tutkimustarkoitukseen. Tutkimus raportoidaan siten, ettei kukaan yksittäinen henkilö ole tunnistettavissa. Tarinasi auttaa syventämään ymmärrystä riippuvuuksien kanssa elämisestä. Jokainen vastaus on arvokas. Kiitos ajastasi ja ajatuksistasi!

Lisätietoa:

Dosentti Jouni Tourunen, A-klinikkasäätiö, Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma (MIPA 2.0)

040-1368058, jouni.tourunen@a-klinikkasaatio.fi