Huolta vai hyvinvointia? Järjestöjen ja hyvinvointialueiden yhteistyö tukemaan päihteiden käyttäjien läheisiä

10.09.2024 Tiedotteet
Suomessa sadattuhannet ihmiset kokevat haittaa perheenjäsenen päihteiden käytöstä. Päihdetyön järjestöt kannustavat hyvinvointialueita yhteistyöhön paremman tiedon jakamisen ja palvelujen tarjoamisen mahdollistamiseksi. Huolta ja hyvinvointia -tilaisuudessa 17.9.24 käydään keskustelua läheisten tilanteesta ja avataan ovia yhteistyölle.

Huoli lähivuosien resursseista niin hyvinvointialueilla kuin järjestöillä on yhteinen. Yksi syy tilaisuuden järjestämiseen on lisätä vuoropuhelua ja tiedon kulkua järjestöjen ja hyvinvointialueiden välillä. Järjestäjien toiveena on, että järjestöjen palvelut löytyisivät hyvinvointialueiden verkkosivuilta ja ammattilaiset osaisivat ohjata läheisiä järjestöjen tuen piiriin.

Päihdetoimijoiden läheistyön verkosto kantaa huolta läheisten jaksamisesta ja riittämättömästä tuesta. Verkosto järjestää Huolta ja hyvinvointia – ratkaisuja päihteiden käyttäjän läheisen huomioimiseen hyvinvointialueilla 17.9.2024 -hybriditilaisuuden Helsingissä päättäjille ja päihteitä käyttävien läheisiä kohtaaville ammattilaisille. Tilaisuus on maksuton.

OHJELMA 17.9.24 kello 14.00-16.00
– Päihteiden käyttäjän läheinen palveluissa : arviointipäällikkö Marja Vuorinen, Sininauhaliitto
– Läheisen tuen tarpeet: läheistyöntekijä Katja Rauhala, Nuorten Ystävät ry/ Verto, läheinen Marja Moisander, haastattelija päihdeneuvonnan yksikön päällikkö Kaisa Åberg, Ehyt ry.
-Kuka auttaa läheistä? -paneelikeskustelu: psykososiaalisen tuen päällikkö Mari Luoto, Helsingin kaupunki, toiminnanjohtaja Pekka Lund, Sininauhaliitto, yliopistonlehtori Teija Karttunen, Helsingin yliopisto/sosiaalityö, keskustelun vetäjä viestintäjohtaja Tarja Virolainen, A-Klinikkasäätiö
-Järjestöjen kehittämiä ratkaisuja ja kysymykset, läheistyön vastaava Virpi Jaakkola, Irti Huumeista ry

Lisätietoa tapahtumasta:
Läheiset ja päihteet -työalan kehittäjä Tiina Haajanen, Sininauhaliitto, tiina.haajanen@sininauha.fi puh. 044 493 98 26. ->> Tapahtumasivulle.