Jaostojen Starttipäivät Jyväskylässä 16.–17.1.

14.03.2023 Vesiposti

A-Kiltojen Liiton hallituksen asettamat jaostot ovat kokeneet merkittävän uudistuksen. Koulutus- ja toimintajaosto on yhdistetty koordinaatiojaostoksi. Uutena jaostona aloitti tänä vuonna Tilaa toipua -jaosto, jossa on huomioitu vahvasti muun muassa naiserityisyys, läheiset ja monikulttuurisuus. Viestintäjaoston tehtävä on pysynyt ennallaan ja sen päätehtävänä on edelleen edunvalvonta, vaikuttaminen ja viestintäsuunnittelu sekä Vesiposti-lehden sisältösuunnittelu.

Starttipäivillä kävimme läpi jaostoille kuuluvia tehtäviä ja jokainen jaosto myös piti osaltaan järjestäytymiskokouksen.

Mutta miten se reissu sitten oikein meni, niinku sitten omasta mielestä?

Päivä 1.

Sami tuli Hyvinkäältä Jämsään junalla, joten siitä sitten ystävä kyytiin ja matka kohti Jyväskylää ja Kiponniemen toimintakeskusta alkoi. Matka meni rattoisasti ja nopeasti jutellessa, kun viime näkemästä olikin kulunut jo pitkästi aikaa.

Perille saavuttiin ja itsellä oli kutakuinkin pakastekalkkunan värinen naamataulu. Olipahan loppukilometrit suorastaan karmean jäinen tie perille. Mutta naaman väri normalisoitu heti, kun näki ensimmäiset vastaantulijat. ”Oi sinäkin täällä”, ”Terve”, ”Pitkästä aikaa”,” Onpa ihana nähdä”. Heti oli selvää, että saavuttiin Samin kanssa hyvien ystäviemme luokse.

Majoituttiin, syötiin ja kokoonnuttiin yhteistilaan

Pilvillä oli muutaman viikon A-kiltakokemus ja Rannan Matilla puolestaan yli 20 vuoden kokemus A-kiltatoiminnasta. Heidän välistään jokainen löysi oman paikkansa A-kiltavuosien mukaan. Siitä muodostui tutuksi tullut A-kiltajana. Tunsin olevani itsekin hiukka jo A-kiltamuumio yli kymmenellä A-kiltavuodellani.

Päästiin itse asiaan ja käytiin läpi A-Kiltojen Liton strategiaa vuosille 2023–2027. Tämä on luettavissa muun muassa www.a-kiltojenliitto.fi. Käykäähän sekin kurkkaamassa. Verkkosivut on nekin kokeneet myös uudistuksen. Vinkki: Kannattaa lisätä A-Kiltojen Liiton verkkosivut selaimesi kirjainmerkkeihin. Löytyy siten helposti!

Tauon jälkeen alettiin käymään myös erilaisia jaostotyöskentelyyn liittyviä asioita läpi ja vuoropuhelu oli vilkasta. Sitten hiljaisuus valtasi salin. Kaikki keskittyi annettuun tehtävään. Hiljaisuus loppui heti, kun alettiin käydä läpi ”oma A-kiltani” -tehtävää. Omaan mieleen jäi erityisesti A-kiltatoiminnan mahdollisuudet. Satu kirjoitti minkä kerkesi sitä mukaan ylös, kun alettiin käymään porukalla annettua tehtävää. Tiivistyi lopulta lauseeseen: Vain taivas on rajana.

Saunat lämpenivät ja muutenkin oli rentoa illanviettoa

Päivä 2.

Seuraavana päivänä käytiin käytännön asioita läpi ja mitä hallitus odottaa uusilta jaostoilta. Sitten olikin jo jaostojen järjestäytymiskokouksien aika. Olen viestintäjaostossa ja jaoston puheenjohtaja Arto Pasanen avasi kokouksen kello 10.40. Tässä kokouksessa sihteerinä toimi Yrmy Ikonen ja hän kirjoitti muistion. Jatkossa teemme kokouspöytäkirjat.

Kohta kaks.  Asialista. Hyväksytty. Kohta kolme. Sihteerin valinta. Jaoston sihteeriksi valittiin Minna. Viestintäjaosto on kyllä onnekas, kun meillä on Minnan tietotaito ja kokemus käytettävissämme. Huikea juttu. Kohta kolme. Käsitelty ja mennään kohtaan neljä. Jaoston pelisääntöjä ja sen sellaista. Miten kokoonnutaan ja miten pidetään yhteyttä. Kuinka usein vaiko silloin, kun tarvitsee. Luotiin raamit ja selkeät sävelet. Näin se homma toimii. Siirrytään kohtaan viisi. Toimintasuunnitelma, Vesiposti-juttuu. Monenmoista tärkeetä juttuu. Tässä menikin aikaa, ja joutui lounastauonki pitää välissä, että jaksettiin taas kokoustaa.

Kukaan ei muuten jaostosta mennyt ruokaperäisille, kuten tapana saattaapi muissa tapahtumissa olla, joten täytyy olla jaostossa mukanaolo hyvinkin mielenkiintoista ja antoisaa.

Luonnonpäivää, vapaaehtoistenpäivää, tätä päivää, Päihdepäivää. Missä olemme mukana ja miten tiedotamme. Missä näymme, ketä tavoitamme. Kaikkia emme tavoita. Pääasia, että tavoitamme juuri sinut.

”Puheenjohtajan ja sihteerin aukoton yhteistyö,
eri jaostojen puheenjohtajien yhteistyö ja
eri jaostojen yhteistyö pidetään tiiviinä.”

Eiköhän kohta viis ollu tässä. Kaikkee ei muista. Siksi se muistio. Loppukokous olikin sitten jo nopeampaa. Muita asioita ja sen sellaista. Kokous päättyi klo 14.48 ja sopivasti juuri ennen päivällistä.

Moni ei muuten tiedä, että Yrmyllä on ihan kelpo petankkikäsi, mutta sen tietää kaikki Yrmyn tavanneet, että rautainen ammattilainen A-Kiltojen Liitossa ja ylipäänsä toipumisalustan kehittäjänä ja sen puolesta puhujana.

Heipat ja antoisaa jaostomatkaa kaikille!

Teksti: Ville Tuominen
Kuva: Anna Niemistö