Slide

Jos metsään haluat mennä nyt…

20.06.2024 Vesiposti

Kesä ja syksy ovat kiitollista aikaa erilaisille ulkoaktiviteeteille, esimerkiksi retkille yksin ja yhdessä. Retkeillä voi lähiluonnossa esimerkiksi puistoissa, uimarannoilla, läheisellä nuotiopaikalla tai hieman kauempana, vaikkapa jossain monista kansallispuistoista tai jonkun A-killan kesänviettopaikkaan tutustumalla. – Tai osallistukaa yhdessä esimerkiksi paikallisen suunnistusseuran iltarasteille! Niitä on monella paikkakunnalla.
Luonto tarjoaa valtavan määrän ilmaista tekemistä: voit patikoida, marjastaa, sienestää, uida luonnonvesissä, kerätä villiyrttejä (huomaa rajoitukset joidenkin kohdalla!), telttailla ”miljoonan tähden hotellissa” ja vain nauttia rauhasta. Luonnon hyvää tekevät vaikutukset ovat moninaisia, ja tutkitusti tehokkaita.

Mitä sitten pitää tietää tai osata, kun A-killassa innostutaan lähtemään retkelle?

Ensimmäisenä pitää pysähtyä pohtimaan, mitä ja kenelle halutaan järjestää. Suunnittelusta alkaen tapahtuma sovitetaan turvallisuus edellä osallistujien kunnon, taitotason ja käytettävissä olevien resurssien, esimerkiksi varusteiden, mukaan. Jos kukaan ei osaa suunnistaa, ei mennä umpimetsään! Mölkky ja vilttikahvit lähipuistossa on hyvä vaihtoehto kivaksi luontoretkeksi. Alkuun pääsee siis varsin pienellä panostuksella ja osaamisella. Ja sitten jos ja kun nälkä kasvaa, voi haastetta lisätä maltilla kokemuksen karttuessa.

Yhdessä kannattaa perehtyä jokaisenoikeuksiin (entisiin jokamiehenoikeuksiin) ja -velvollisuuksiin Meillä on laajat oikeudet nauttia luonnosta, riippumatta siitä, kuka alueen omistaa – toki siististi toimien ja haittaa aiheuttamatta. Fiksu retkeilijä ei jätä itsestään jälkiä luontoon, vaan huolehtii muun muassa roskansa pois. Ja jos tapahtuman aikaan on voimassa tulentekoon vaikuttava maastopalovaroitus, vaihtuu makkaranpaisto eväsleipiin.

A-Kiltojen Liitto on vuosien varrella kouluttanut A-kiltalaisia Kiltakoutseja perusretkeilyn saloihin ja luontotapahtumien järjestämiseen. Nykyisin toimivista A-killoista peräti 23 on jossain kohtaa lähettänyt jäseniään kouluttautumaan! Jos lähes tunnet jo auringon kasvoillasi tai sammalen pehmeyden, selvitä onko omassa A-killassa valmiiksi osaavia ihmisiä ja järjestäkää yhdessä tapahtuma. Lisää vinkkejä suunnitteluun voi pyytää myös A-Kiltojen Liiton luonto- ja erätoiminnan asiantuntija Aulikki Otraselta.
Retken ei tarvitse olla pitkä ollakseen elämys.

Teksti: Aulikki Otranen
Kuva: Pixabay

P.S. Kerätkää omassa A-killassa po­rukka kasaan, pöyhikää makuupussit ja paikatkaa teltat. Suomen luonnon päivänä 31.8.2024 järjestetään Jyväskylän
A-killalla Nuku yö ulkona -tapahtuma! Lisätietoja on luvassa lähempänä tapahtumaa.

Hyödyllisiä linkkejä: