Juhlahumua A-kiltatoiminnan 60-vuotisjuhlassa

15.09.2022 Vesiposti

Juhlaseminaari Turussa

Juhlaseminaarissa pureuduttiin vertaisuuden merkitykseen päihdetoipumisessa eri näkökulmista. Seminaariin osallistui satapäinen joukko A-kiltalaisia, yhteistyökumppaneita vuosien varrelta ja se oli avoin kaikille teemasta kiinnostuneille. Juhlaseminaarin juonsi Turun A-killan toiminnanjohtaja Janina Rosten-Nurmi.

Seminaarin avasi A-Kiltojen Liitto ry:n puheenjohtaja Hannu Gustafsson. – Suomalainen sosiaalinen innovaatio syntyi 60 vuotta sitten päihdetoipujien toimesta ja tarpeesta saada toimintaa ja samanhenkistä seuraa päihteettömän arjen tueksi. A-kiltatoimintaa tarvitaan jatkossakin, ehkä jopa entistä enemmän.

– Vertaistuen merkitys ja vaikuttavuus päihdetyössä on valtava. Vertainen sekä saa että antaa, kokemus toipumisesta uskottavampi ja vaikuttavampi kuin ammattilaisen tietämys, totesi A-klinikka Oy:n avohoitopalvelujen ylilääkäri Markus Partanen omassa puheenvuorossaan.
Turun A-kilta ry:n yhteistyökumppaneita ja vahvoja
tukijoita juhlassa. Kaupunginvaltuutettu Kristiina
Hellsten ja hänen miehensä Jorma Hellsten, kaupungin
suunnittelupäällikkö Jaana Halin ja apulaispormestari
Elina Rantanen. Apulaispormestari Rantanen nosti omassa  onnittelupuheenvuorossaan esiin sen, että Turun A-kilta on monella tapaa tärkeä kaupungin kumppani.

Puhuminen vertaisille on ollut keskeinen osa kirjailija Kalle Lähteen päihdetoipumista. Puheenvuorossa hän toi myös esille, miten päihderiippuvuus vaikuttaa koko perheeseen. Nykyisin päivätöikseen päihdetyötä tekevä Kalle Lähde penää mahdollisimman nopeaa puuttumista päihderiippuvuudesta kärsivän tilanteeseen, se säästää sairaudesta yhteiskunnalle syntyviä kustannuksia ja ennen kaikkea inhimillistä kärsimystä.

Toni Vanhala Tampereen A-killasta sekä Anne Virtala ja Satu Lagercrantz Turun A-killasta sanoivat nauttivansa musiikista, keskusteluista, hyvästä seurasta ja juhlatunnelmasta.

Paneelikeskustelussa katsottiin vertaistuen tulevaisuuteen. Keskustelemassa A-Kiltojen Liitto ry:n toiminnanjohtaja Yrmy Ikonen, Turun kaupunginvaltuutettu Kristiina Hellsten, kirjailija Kalle Lähde ja avohoitopalveluiden ylilääkäri Markus Partanen. Paneelissa syntyi vilkasta keskustelua tuoreista hyvinvointialueista ja tärkeiden palvelupolkujen vahvistamisesta vertaistuen piiriin. Päihdesairaus vaatii pitkäkestoista ja ennaltaehkäisevää tukea. Tähän vertaistuki ja kokemustieto vastaa myös tulevaisuudessa. Paneelin juonsi Janina Rosten-Nurmi.

Turun A-killan juhlassa liikutuksen kyyneleitä ja ansiomerkkejä

A-Kiltojen Liitto ry myönsi Tunnustuksena merkittävästä työstä A-kiltatoiminnassa -ansiomerkin Virpi Hokkaselle. Tunnustus ja ansiomerkki on uusi A-Kiltojen Liitto ry:ssä ja Virpi Hokkanen sen ensimmäinen saaja. Hokkanen on toiminut vuosikymmeniä vapaaehtoispohjalta Turun
A-killassa. Ansiomerkin luovutti A-Kiltojen Liiton puheenjohtaja Hannu Gustafsson, taustalla Turun A-killan toiminnanjohtaja Janina Rosten-Nurmi sekä A-Kiltojen Liiton toiminnanjohtaja Yrmy Ikonen

Heti juhlaseminaarin päätyttyä alkoi viereisessä tilassa Turun A-kilta ry:n 60-vuotisjuhla. Juhlassa esitettiin videon muotoon tehty historiakatsaus. Katsaus sisälsi elämänmakuista toimintaa, talkoita, huumoria, paljon kohtaamisia, ihmisiä, juhlia ja arkea. Lämminhenkisyys paistoi läpi historiakatsauksen. Kyyneliltäkään ei vältytty. A-killassa tärkeässä roolissa olleen hiljattain edesmenneen Ahto Heinosen muistaminen videon lopussa sai monen silmäkulmat hikoilemaan.
Ansioituneita Turun A-kilta ry:n aktiiveja A-kilta halusi muistaa ansiomerkein. Ansiomerkit annettiin Hiekon Samille, Kantolan Antille ja Koiviston Tapiolle. Turun A-kilta ry myös kukitti juhlassa monia tukijoitaan ja aktiivejaan vuosien varrelta.
Turun A-kilta ry järjesti vielä illalla juhlien jatkot omassa toimintakeskuksessaan Pääskyvuoren Pääskytuvalla. Siellä oli mahdollista tutustua A-killan toimintaan. A-kiltatoiminta 60 vuotta sai arvoisensa juhlat.

Teksti: Tuija Tamsi-Lehtinen
Kuvat: Pekka Kinnunen ja