Slide

Kohtaamiset parasta

20.06.2024 Vesiposti

A-Kiltojen Liiton Päihdetoipumisseminaariin osallistui puolen sataa
A-kiltatoiminnan ulkopuolista ammattilaista. Yksi heistä oli Paula Rautoja. Seminaarin aikaan Paula johti päihde- ja mielenterveystyön asumispalveluita Humana Suomi Oy:llä ja on nyt aloittanut uudessa työssä tutkimusavustajana Helsingin yliopistolla.

”Ilmoittauduin päihdetoipumisseminaariin välittömästi siitä kuultuani, sillä tiesin ohjelman olevan laadukas ja inspiroiva. Toipumiseen sekä toivon ja ilon kautta tapahtuvaan elämänmuutokseen keskittyviä puheenvuoroja on tärkeää pitää esillä, ja niiden äärelle kokoontuminen tekee hyvää. Työn mielekkyys vahvistuu, kun kohtaamisten kautta huomaa, kuinka paljon meitä toipumisen parissa työskenteleviä onkaan”, Paula kertoo.

Puheenvuorot inspiroivia

Yrmy Ikonen ja Paula Rautoja ovat entisiä työkavereita A-klinikkasäätiön Hietalinna-yhteisössä. Oli ilo nähdä pitkästä aikaa ja vaihtaa ajankohtaisia kuulumisia.Puheenvuorot inspiroivia

”Seminaarin puheenvuorot olivat kautta linjan inspiroivia, ja ohjelma oli monipuolinen. Erityisesti mieleeni jäi Mikko Tammisen esityksestä se, kuinka tärkeää henkilöstön sitouttaminen on toipumisorientoituneen organisaation toiminnalle. On hienoa, että Helsingin kaupunki on sitoutunut toipumisorientaatioon ja kehittää palveluita toipumisen viitekehyksen kautta”, Paula kehuu.
Ari Huldénin puheenvuoro oli inspiroiva; häntä kuunnellessa niin mieli kuin sydänkin virkistyivät. Lars Leemannin esityksestä vien mukanani oivalluksen siitä, kuinka osallisuuden kokemusta voidaan vahvistaa näennäisesti pieneltä vaikuttavilla toimenpiteillä. Niillä voi kuitenkin olla suuri vaikutus ihmisen hyvinvointiin ja minäpystyvyyden kokemuksiin. Tähän vaikuttaminen on käytännössä aina mahdollista, toisin kuin taustalla kenties vaikuttavien vakavien rakenteellisten ongelmien poistaminen. Osallisuuden kokemusten vahvistuessa myös toimintamahdollisuudet paranevat, mistä voi syntyä positiivinen kierre. Tämä ajatus on sisäänkirjoitettu myös yhteisöhoidon toimintaperiaatteisiin, minkä näen toteutuvan omassa työssäni päivittäin”, Paula tiivistää puheenvuorojen antia.

Porttiteatterin esitys puhutteli

”Hyvien puheenvuorojen lisäksi tilaisuudessa parasta olivat kohtaamiset iltapäiväkahvien äärellä. Porttiteatterin puhutteleva esitys oli upea lopetus seminaarille. Kiitos A-Kiltojen Liitolle, jään odottamaan seuraavaa päihdetoipumisseminaaria”, Paula lopuksi totetaa.

Teksti: Toimitus
Kuva: Kirsi Mäki