Jalkautuva vertaistuki laittaa hyvän kiertämään

07.12.2023 Vesiposti

Addiktio on ytimeltään yksinäisyyden ja erillisyyden sairaus. Me kaikki eri riippuvuuksiin sairastuneet tiedämme tämän kokemusperäisesti. Kun join tai olin jonkun muun addiktion pauloissa, en nähnyt mitään muuta kuin omat tuhoavat tarpeeni. Koko valveillaoloaika pyöri riippuvuuteni ympärillä. Yhteys toisiin ihmisiin katkesi — vain addiktion kautta koin olevani kiinni elämässä.

Raitistumisen alussa addiktin elämä on usein raunioina: häpeä, syyllisyys ja yksinäisyys kalvavat sisintä. Päihteiden käytön tai riippuvuuden tilalle on tultava jotain konkreettista, sillä muuten addiktiosta vapaa elämä ei ole mahdollista.

A-kiltatoimintaa on tehtävä näkyväksi

”Koen ylpeyttä, kun saan pukea päälleni jalkautuvan vertaistuen huomioliivin. Tämä on A-kiltatoimintaa konkreettisimmillaan. Kun on päässyt raittiuteen kiinni, on aika pistää hyvä kiertämään”, Vantaan A-killan toiminnanjohtaja Johannes Lahtela toteaa. Kuvassa ovat Johannes edessä keskellä sekä Sini (vas.), Laura, Teemu, Seppo ja takimmaisena paikallislehden kuvaaja.

A-kiltatoimintaa tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan, sillä elämme ennennäkemätöntä addiktioepidemian aikakautta. Emme voi olettaa, että olemassaolostamme tiedetään. Meidän on itse aktiivisesti tarjottava tukeamme ja meidän on tehtävä toimintamme näkyväksi myös toimitilojemme ulkopuolella.
Vantaan A-killan toiminnan ytimessä on päihteettömyys ja toipumiskeskeisyys: Tarjoamme ilmaista vertaistukea Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella. Yksi ensimmäisistä uuden strategiamme mukaisista toimenpiteistä oli jalkautuva vertaistuki. Mukaan jalkautumaan ilmoittautui heti kahdeksan vapaaehtoista. Syyskuusta alkaen pienryhmämme ovat pukeutuneet huomioliiveihin, ja olemme kiertäneet viikoittain pitkin poikin toiminta-aluettamme.

Olemme vierailleet virastoissa, kirjastoissa, terveyskeskuksissa, katkoilla; olemme päivystäneet niin asemilla kuin toreillakin. Jokaisesta kohtaamisesta on jäänyt jälki. Uusia ihmisiä on löytänyt tiensä toimipisteisiimme. Tuntemattomat ovat avautuneet elämäntilanteistaan. Hyvinvointialueen työntekijät ovat kysyneet yhteystietojamme, ja pyytäneet jalkautuvaa vertaistukea paikan päälle.
– Kokeilu on ollut menestys!

Kohtaamisessa piilee muutoksen mahdollisuus

Toimipisteessämme Römperissä vierailee arkisin keskimäärin 33 ihmistä joka päivä. Jalkautuva vertaistuki kohtaa parin tunnin aikana parisenkymmentä ihmistä. Vaikka itse sokeutuu kohtaamisten paljouden keskellä, on tärkeää pitää mielessä, että se yksi lyhyt minuutin keskustelu saattaa muuttaa toisen ihmisen elämän suunnan. Koskaan ei voi tietää, milloin addikti tai läheinen on valmis vastaanottamaan apua. Jokaisessa ainutlaatuisessa A-kiltakohtaamisessa ympäri Suomen piilee muutoksen mahdollisuus, ja kaiken A-kiltatoiminnan ytimessä onkin viime kädessä kohtaaminen.

Meillä A-kiltalaisilla on tärkeä tehtävä löytää kaikki ne keinot, miten voimme monistaa vertaistukea mahdollisimman monen ulottuville. Jalkautuva vertaistuki on yksi työkaluista. Viime kädessä meistä jää jäljelle vain se, miten olimme toistemme kanssa; miten pystyin kuuntelemaan, kohtaamaan ja auttamaan. Saamme tehdä etuoikeutettua työtä.

Teksti ja kuva:
Johannes Lahtela