Jäsenkirje 5/2023

26.09.2023 Jäsenkirjeet

Hallituskuulumiset

• A-Kiltojen Liitto ry:n syyspäivät ja -kokous 25.–26.11.
    Syyspäivien yhteydessä pidetään A-Kiltojen Liitto ry:n sääntömääräinen syyskokous lauantaina 25.11. klo 15.00 Nuorisokeskus Anjalassa Kouvolassa. Huom! Paikka vaihtunut. Kutsu ja ohjelma.
  • Tilaa toipua -jaoston henkilömuutos
    Tilaa toipua -jaostossa Joonas Haapalan tilalle on nimitetty Rami Laiho.

Lisätiedot: puheenjohtaja Arto Pasanen, arto.pasanen@a-kiltojenliitto.fi,

A-Kiltojen Liiton tulevia tapahtumia

• Tietokahvit 31.10. ja 21.11.
    Tietokahvit on Tilaa toipua -jaoston uusi miniwebinaarisarja, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä A-kiltatoiminnassa näkyvistä ja toimintaan vaikuttavista asioista ja ilmiöistä. Tietokahveilla aiheita avataan asiantuntija- ja kokemusnäkökulmista. Kutsu ja lisätiedot.
  • Veerat-hankkeen verkkoryhmä ”Sanoja paperille” 17.10. alkaen
    Ryhmä toteutetaan viitenä peräkkäisenä tiistai-iltana Teams-sovelluksella.
    Ryhmässä hyödynnetään keskustelun lisäksi helppoja sana- ja kirjoitusharjoituksia.  Aikaisempaa osaamista kirjoittamisesta ei tarvitse, ja harjoitukset tehdään vain itseään varten. Ryhmä on suunnattu naisille, jotka ovat toipumassa omasta päihteiden käytöstä ja joita mietityttävät myös lähisuhdeväkivallan kysymykset.

Lisätiedot:  VEERAT ryhmätoiminta – A-Kiltojen Liitto ry

• Toiminnalliset teemapäivät 7.–9.11.
    Toiminnallisesta toipumisesta kiinnostuneille A-kiltalaisille suunnatut teemapäivät toteutetaan Naarilan leirikeskuksessa Salossa. Mukaan mahtuu vielä.

Lisätiedot: Mikko Putaja, mikko.putaja@a-kiltojenliitto.fi, p. 040 566 4841

Kannustamme A-kiltoja osallistumaan

• Miina Sillanpään päivänä 1.10. liputetaan kansalaisvaikuttamisen puolesta
    Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivä on oivallinen tilaisuus A-killoille nostaa esille tärkeää rooliansa ja tehdä omaa toimintaansa tunnetuksi.

Lisätiedot:
  • Asunnottomien yö: Kenelle kaupunki kuuluu?
    Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10. YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä eri puolilla Suomea. Vuoden teemana on: ”Kenelle kaupunki kuuluu?”
  • Kansainvälinen vertaistuen päivä 19.10.
    Kansainvälisen vertaistuen päivän tarkoituksena on huomioida ja juhlistaa vertaistukijoiden tekemää arvokasta työtä ihmisten hyvinvoinnin tukemisessa. Huomioiminen voi tapahtua eri tavoin.

: Kansainvälinen vertaistuen päivä (kansalaisareena.fi)
  • Päihteisiin kuolleiden muistaminen
    Päihteisiin kuolleita muistetaan useilla paikkakunnilla pyhäinpäivän aikoihin.    Läheistään voi muistaa myös verkossa Vaiettu menetys -sivustolla.
  • Ehkäisevän päihdetyön viikon viettäminen A-killoissa
    Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään 6–12.11.2023. Viikon teema on Käsikädessä: Päihde- ja mielenterveystyö.
    Osallistumisvinkkejä.
    – Huomatkaa myös EPT-verkoston Kaikki ovet lukossa -webinaari 7.11.
    klo 12.00–14.30 https://www.ept-verkosto.fi/ept-viikko/

Lisätiedot: järjestökoordinaattori-koulutussuunnittelija Kirsi Mäki,
    kirsi.maki@a-kiltojenliitto.fi
  • Vapaaehtoisten viikko 29.11.–5.12.
    Vapaaehtoisten viikko alkaa 29.11. ja huipentuu vapaaehtoisten päivään 5.12. Tällöin eri puolella Suomea tuodaan esille vapaaehtoistoiminnan tärkeyttä.

Lisätiedot:
    Vapaaehtoisten päivä – Kansalaisareena

A-kiltojen turvallisen tilan periaatteet

Turvallisen tilan periaatteilla pyritään luomaan käytäntöjä, jotka saavat kaikki A-kiltatoimintaan osallistuvat tuntemaan olonsa turvalliseksi.
A-kiltojen turvallisen tilan periaatteet

Lisätiedot: järjestökoordinaattori Aulikki Otranen, aulikki.otranen@a-kiltojenliitto.fi

Vesiposti

• Vesipostit A-kiltojen yhteistyökumppaneille
    Pyydämme A-kiltoja päivittämään ajantasaiset yhteistyökumppaneiden osoitetiedot maksuttoman Vesipostin toimittamista varten. Muun muassa siirtyminen hyvinvointialueille on saattanut vaikuttaa osoitteisiin.
  • Joulutervehdys Vesipostiin
    A-killalla on mahdollisuus muistaa yhteistyökumppaneitaan joulutervehdyksellä Vesipostissa. Joulutervehdys Vesipostissa maksaa 10 €. A-killan tulee ilmoittaa joulutervehdyksestään viimeistään 15.11. A-kiltoihin joko A-kiltoihin lähetetyllä  lomakkeella tai ekstranetin kautta www.a-kiltojenliitto.fi.

Lisätiedot: toimisto- ja viestintäsihteeri Anna Niemistö,
anna.niemisto@a-kiltojenliitto.fi, p.0400 394 869

MIPA 2.0 työpaja 8.11.

Mielenterveys- ja päihdejärjestöjen tutkimusohjelma (MIPA 2.0) järjestää työpajan 8.11. klo 12.30–15.15 teemalla ”Kohti haasteita ja mahdollisuuksia. Näkökulmia päihde-, mielenterveys- ja rikosseuraamusjärjestöjen toimintaan ja tulevaisuuteen”. Paikka: Diakonia-ammattikorkeakoulu, os. Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki, 3. kerros, tila nro 332. Etäosallistumismahdollisuus (Zoom).

Ohjelma ja ilmoittautumiset: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/44ab5cc8-22e4-47e2-bb2f-da61583eb078?displayId=Fin2878417