Jäsenkirje 5/2024

20.08.2024 Jäsenkirjeet

Luottamushenkilövalinnat syyskokouksessa

A-Kiltojen Liiton syyskokouksessa (16.11.2024 Tampere/ hybridi) valitaan jälleen luottamushenkilöitä. Liiton voimassa olevissa säännöissä, jotka on vahvistettu Patentti- ja rekisterihallituksessa 10.5.2023, liiton hallituksen kokoonpanoksi määrätään hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lisäksi neljä varsinaista jäsentä ja neljä henkilökohtaista varajäsentä.

Vuoden 2024 lopussa erovuorossa ovat hallituksen puheenjohtaja sekä kolme hallituksen jäsentä henkilökohtaisine varajäsenineen.  Syyskokouksessa valitaan liitolle puheenjohtaja ja kaksi hallituksen jäsentä sekä heille henkilökohtaiset varajäsenet kaudelle 2025–2026. Lisäksi hallituksen koon pitämiseksi sääntömääräisenä valitaan kaudelle 2025 yksi hallituksen jäsen ja hänelle henkilökohtainen varajäsen .

Luottamushenkilöiksi ehdolla olevien esittelyt toimitetaan sähköpostilla
A-kiltoihin.

Lisätiedot: Yrmy Ikonen, yrmy.ikonen@a-kiltojenliitto.fi

Päihdetoipumisen kokemusasiantuntijoiden täydennyskoulutus

Syksyllä käynnistyy haku uuteen valtakunnalliseen kokemusosaamista täydentävään koulutukseen. Koulutus on suunnattu niille A-kiltalaisille, joilla on

• kokemus omasta tai läheisen päihde- tai muusta riippuvuudesta tai molemmat
  • sekä olemassa oleva aiemmin käyty kokemusasiantuntija- tai muu vastaava koulutus tai muu vastaava hankittu osaaminen.

Koulutus on räätälöity A-killoille hyödyntäen KAP Vantaa -hankkeessa kehitettyä koulutusmallia. Tavoitteena on täydentää aiemmin hankittua kokemustietoa ja osaamista ja vastata sekä A-killan sisäisiin tarpeisiin että hyvinvointialueiden tarpeisiin tuoden esille edellä mainittua A-kiltalaista tietoa ja kokemusosaamista.

Tarkemmat tiedot koulutuksesta julkaistaan elokuun lopulla.

Lisäksi koulutuksesta järjestetään infotilaisuus keskiviikkona 11.9. klo 17–18 Teams-alustalla ja siihen on kaikilla aiheesta kiinnostuneilla vapaa pääsy. Ilmoittautumiset infotilaisuuteen ja lisätiedot Anja Sauvolainen, p. 040 689 8367.

Toipujana ja läheisenä -webinaari keskiviikkona 18.9. klo 14.00–15.30

Webinaarin aiheena on: Miten huolehdin omasta jaksamisestani ja tunnistan rajani?

Webinaari on suunnattu erityisesti A-kiltatoiminnassa mukana oleville, joilla on omakohtainen kokemus päihderiippuvuudesta, mielenterveyden haasteista tai kriiseistä ja lisäksi läheisenä olosta: kun vanhemmalla, lapsella tai esimerkiksi ystävällä on päihde- tai muu riippuvuusongelma tai ongelmia mielenterveyden kanssa. Mukaan ovat tervetulleita myös kaikki muut aiheesta kiinnostuneet A-kiltalaiset ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset.

Lisäksi webinaarissa kerrotaan syksyllä käynnistyvästä verkkoryhmästä, joka on suunnattu toipujille, joilla on kokemus myös läheisen roolista.

Tarkemmat lisätiedot ja ilmoittautumiset 17.9. mennessä Anja Sauvolainen

Teemapäivät nuorille 9.–11.10.Hauholla

A-kiltojen nuorille (max. 49 v.) suunnattu toiminnallinen tapaaminen, joka vahvistaa toipumista ja me-henkeä. Tavoitteena vahvistaa nuorempien
A-kiltatoiminnassa mukana olevien keskinäistä vertaisuutta yli A-kiltarajojen.

Lue lisää ja ilmoittaudu!

Järjestöjen päivä 1.10.

Miina Sillanpään päivänä 1. lokakuuta liputetaan kansalaisvaikuttamisen puolesta. Päivää vietetään myös järjestöjen päivänä, ja teemapäivä onkin oivallinen tilaisuus kaikille järjestöille nostaa esille tärkeää rooliansa ja tehdä omaa toimintaansa tunnetuksi.  A-kiltoja kannustetaan osallistumaan päivään.

#järjestöjenpäivä #miinasillanpää

Lisätiedot: Kirsi Mäki, 040 1679 377

Asunnottomien yö 17.10.

Asunnottomien yötä vietetään YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä Helsingissä Kansalaistorilla ja eri puolilla Suomea. Vuoden 2024 teemana on: ”Piilossa asunnottomana”.

A-kiltojen on mahdollista tilata oheisia julisteita käytettäväksi tapahtuman yhteydessä. Tilaukset: Anna Niemistö

Lisätietoja https://asunnottomienyo.fi/
ja Kirsi Mäki, p. 040 1679 377

Kansainvälinen vertaistuenpäivä 17.10.

Myös kansainvälisen vertaistuen päivää vietetään 17. lokakuuta. Päivän tarkoituksena on huomioida ja juhlistaa vertaisten tekemää arvokasta työtä. Päivän yhteydessä voi kiittää vertaisia järjestämällä pienen yhteisen kiitoshetken tai tuomalla esiin muilla tavoin, kuinka tärkeää työtä vertaiset tekevät.  #SuuriKiitos ja #vertaistuki.

Lisätiedot: https://kansalaisareena.fi/vertaistuen-paiva/ ja
Kirsi Mäki, kirsi.maki@a-kiltojenliitto.fi, p. 040 1679 377

Kaveri mukaan A-kiltaan -kampanja

A-kiltoja kannustetaan syksyn aikana, esimerkiksi Ehkäisevän päihdetyön viikolla 4.–10.11.2024, toteuttamaan Kaveri mukaan A-kiltaan -kampanjaa.

Kampanjan tarkoituksena on tehdä A-kiltatoimintaa tunnetuksi A-kiltalaisten omassa lähipiirissä ja toisaalta saada A-kiltatoimintaan mukaan uusia ihmisiä. Tavoitteena on laajentaa omalla paikkakunnalla sitä piiriä, joka hyötyy
A-kiltalaisesta vertaistuesta ja toisaalta virkistää, piristää ja vahvistaa A-killan toimintaa uusien kävijöiden, ja ehkä myös uusien jäsenten, myötä.

Kampanjan tarkemman sisällön ja toteutustavan A-killat voivat miettiä itse. Kampanja voi kestää viikon sijasta kokonaisen kuukauden tai vaikka vain yhden päivän. Toteutus voi sisältää luontoretkiä, keilailua, visailua ja kisailua A-killassa – tai mitä kaikkea mukavaa ja kiinnostusta herättävää A-killoissa ja omalla paikkakunnallanne keksittekään.

Kampanjaan on saatavilla juliste ja esite A-Kiltojen Liitosta.
Tilaukset: Anna Niemistö

Lisätiedot: Toni Vanhala, koordinaatiojaoston puheenjohtaja, puh. 044 491 8182 ja Antti Tamminen, viestintäjaoston puheenjohtaja, puh. 040 773 2699

Tuettu Vertaisloma Härmän kylpylässä 22.–27.12.2024

Lähde viettämään A-kiltalaisten päihteetöntä joulua Vertaislomalle!

Lue lisää ja hae viimeistään 20.9.

Kevät-, kesä- ja syyspäivien kysely

Kyselyyn A-Kiltojen Liiton kevät-, kesä-, ja syyspäivistä tuli vastauksia kattavasti ympäri Suomen. Mukana oli hyvin perusteltuja näkemyksiä koskien kyseisiä tapahtumia. Enemmistö kyselyyn vastaajista oli sitä mieltä, että kevät- ja syyspäivät ovat kesäpäiviä tärkeämmät huomioiden myös kevät- ja syyskokous. Esille nostetut ehdotukset A-Kiltojen Liiton tapahtumien toteutuksesta käsitellään seuraavaksi jaostoissa ja hallituksessa.

Kiitos kaikille vastaajille!

Lisätietoja: Anja Sauvolainen p. 040 689 8367

Järjestötiedolla A-kiltatoiminta näkyväksi

On erittäin tärkeää, että A-kiltojen tiedot löytyvät Suomi.fi-palvelutietovarannosta tai Lähellä.fi-verkkopalvelusta, koska silloin tietoa voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluohjauksessa sekä kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävässä toiminnassa. Myös asukkaat löytävät tukea ja apua juuri näistä kyseisitä palveluista.

Lisätiedot: Kirsi Mäki, p. 040 1679 377

Pilvi Tyrväinen aloittaa asiantuntijana  A-Kiltojen Liitossa 2.9.

A-kiltakentällä monille jo tuttu Pilvi Tyrväinen aloittaa 2.9.2024 työt A-Kiltojen Liitossa asiantuntijana. Lämpimästi tervetuloa Pilville!