Slide

Kesän huolettomasta nautiskelusta huolenaiheeksi

Kesä on monille rentoutumisen ja vapauden aikaa. Lomat, mökkireissut ja festarit ovat iloista yhdessäoloa. Alkoholi saattaa olla osa tätä iloa. Monet ajattelevat, että muutama olut terassilla tai viinilasillinen grilliruoan kyljessä on ansaittua lomanautintoa.

Raja huolettoman nautiskelun ja alkoholin liikakäytön välillä saattaa yllättää. Huomaamatta annokset alkavat toistua jokapäiväisinä ja määrät alkavat kasvaa, jolloin tissuttelusta voi tulla tapa, joka on vaikea katkaista arkeen palatessa.

Kuten eräs A-kiltalainen kokemusasiantuntija kertoo: ”Muistan ne lukemattomat kerrat, kun alkusyksy oli yhtä tuskaa pieleen menneen kesän vuoksi, ja paluu töihin ja normaaliarkeen kesti jopa viikkoja.”

Se, mikä aluksi vaikuttaa harmittomalta, voi muuttua haitalliseksi.

Kesäloma hurlumheitä

Alkoholiriippuvuuteen sairastuneen kohdalla kesätissuttelu voi olla vielä potenssiin sata – jos sitä edes tissutteluksi voi sanoa. Kysymys voi olla elämästä ja kuolemasta.

A-kiltalainen – nyt jo pitkään päihteettömänä ollut – päihdetoipuja Sami muistelee: ”Olin ollut yli vuoden töissä ja sain neljän viikon loman. Koko loma todellakin! Palkat ja lomarahat, niin tuli aika hyvin rahaa. Se kesäloma oli aika hurlumheitä. Olin joka päivä kännissä. Loman loppuessa tilanne oli se, että soitin mutsille, etten enää jaksa tätä. Soitin faijallekin. Porukat soitti hätäkeskukseen ja sieltä tuli väki paikalle. Pääsin hoitoon ja ajan myötä hoidon ja vertaistuen avulla sain raittiudesta kiinni.”

Päivittäisen juomisen haitat

Vaikka alkoholin käytöstä aiheutuvat haitat ovat yleisesti tiedossa, tässä on listattuna muutamia keskeisiä seikkoja:

• Elimistö kuormittuu, etenkin sydän ja maksa ovat kovilla.
  • Unen laatu kärsii.
  • Riski sairastua erilaisiin kroonisiin sairauksiin lisääntyy.
  • Alkoholi voi rentouttaa hetkellisesti, mutta pidemmällä aikavälillä se heikentää mielialaa ja lisää ahdistuneisuutta sekä masennuksen riskiä.
  • Ihmissuhteet kärsivät.

Haitat ovat usein suuremmat kuin toivottu hyöty.

Miten sitten katkaista kesäputki?

Ensimmäinen askel on tunnistaa – ja tunnustaa – se, että alkoholin käyttö on alkanut häiritä omaa ja todennäköisesti myös läheisten elämää. Tämä ei aina tarkoita alkoholiriippuvuutta, mutta jokapäiväinen tissuttelu voi olla merkki siitä, että tapa on riistäytymässä käsistä.

Seuraavaksi tarvitaan muutos. On hyvä laatia selkeä suunnitelma siitä, miten voi palata arjen rutiineihin ilman alkoholia. Löytyisikö muita tapoja rentoutua ja nauttia kesästä ja elämästä ylipäänsä? Urheilu, lukeminen tai luonnossa liikkuminen voivat tarjota mielihyvää ilman alkoholia.

Ja kannattaa myös miettiä, pärjääkö yksin vai tarvitseeko hoitoa ja tukea. Harva pystyy muutokseen yksin. Apu voi löytyä vertaistuesta.

Samia vertaistuki auttoi ja hän muistuttaakin: ”Yksin ei kannata jäädä, vaan kannattaa pyytää apua rohkeasti. Eikä tarvi hävetä asiaa, koska moni luulee, että vain mulla meni kesäloma ja kesäjuhliminen pitkäksi. Todellisuudessa monella muullakin on mennyt.”

Putken saa poikki!

Kirjoittaja: Kirsi Mäki, viestinnän asiantuntija, A-Kiltojen Liitto ry