Naisten sanoja vihasta – Kirjoittamalla kiinni tunteisiin

Pelottavista asioista, päihteiden käyttöön liittyvistä kokemuksista tai omista haaveista puhuminen saattaa joskus olla vaikeaa. Voi olla helpompi käsitellä tunteitaan ja tilannettaan kirjoittaen.

Kirjoittaessa asiat usein jäsentyvät ja sotkuisistakin ajatuksista on helpompi saada kiinni. Kirjoittaminen voi luoda turvan tunteen ja rauhan kohdata kipeitäkin asioita. Kun asiat kirjoittaa paperille, ne tulevat näkyviksi, ovat olemassa. Kirjoittaessaan ihminen ottaa itselleen kertojan roolin, mikä lisää hallinnan kokemusta. Kirjoittaja on aktiivinen toimija, ei passiivinen seuraaja, jolle asiat vain tapahtuvat.

Kirjoittaessa on mahdollista säädellä etäisyyttä, miten lähellä ja tunnepitoisesti asioita käsittelee. Kipeätkin asiat ovat hyväksyttävissä ja käsiteltävissä – turvallisen matkan päässä. Kirjoittamisella on itsetuntemusta ja hyvinvointia tukevia vaikutuksia ja ihmisellä on luonnollisesti kyky kirjoittaa, vain se, minkä kestää kuulla. Sen vuoksi kirjoittaminen on usein turvallinen tapa käsitellä asioita silloinkin, kun niiden kohtaaminen muutoin tuntuu ylivoimaiselta.

Kirjoittaminen saattaa kuitenkin tuntua vaikealta tai jopa pelottaa: ”En minä osaa kirjoittaa!” Hyödyntäessämme kirjoittamista asioiden käsittelyssä tai oman hyvinvointimme vahvistamisessa ei tarkoituksena kuitenkaan ole tuottaa virheettömiä kaunokirjallisia mestariteoksia toisille luettavaksi. Kirjoitamme itseämme varten, juuri sillä tavalla ja niillä sanoin, jotka sillä hetkellä syntyvät. Teksti ei ole koskaan väärin tai huono. Itseä varten kirjoitettu teksti on juuri sellainen, kuin sen pitää sillä hetkellä olla, kirjoitettuna juuri siinä hetkessä. Riittää, että osaa kirjoittaa sanoja kuin vaikkapa kauppalistaan – ja se, että on kiinnostunut tarkastelemaan omaa tilannettaan sanojen ja tekstien avulla.

VEERAT-hankkeessa olemme päässeet kokemaan A-kiltatoiminnassa mukana olevien naisten kanssa valtavan hienoja yhteisiä kirjoitushetkiä. Olemme tunnistaneet naisissa orastavaa kauhua runotehtävien edessä ja seuraavassa hetkessä todistaneet sana sanalta syttyvää rohkeutta ja intoa. Kun lopullinen teksti rakentuu yhdessä, on helpompi tarttua kynään.

Yhdessä tekemisen ja yhteisöllisen kirjoittamisen tuotoksia voi nyt lukea VEERAT-hankkeen Naisten sanoja vihasta -runonäyttelyssä verkossa 8.–19.3. Runot ovat syntyneet kipeitäkin asioita pohtien, yhdessä tehden. Näyttelyssä naisten ääni kuuluu sekä sanoin että tekstein.

Kirjoittaminen voi saada aikaan suuria tunteita, ja kirjoittamisen synnyttämät oivallukset voivat olla avain muutokseen.

Maiju Lehtonen, projektipäällikkö, VEERAT-hanke