Tiedän, miten vaikeasta sairaudesta kohdallani on kysymys

03.06.2024 Tiedotteet

Pitkäkestoinen vertaistuki A-killassa auttaa ylläpitämään päihteetöntä elämäntapaa

”Älä, Toni, jää kotisohvalle, vaan lähde vertaistesi seuraan”, Toni Vanhalalle sanottiin päihdekuntoutuksessa reilut kymmenen vuotta sitten. Tätä neuvoa alkoholiriippuvuuteen sairastunut Toni noudatti ja lähti mukaan Tampereen A-Kiltaan toiminnallisen vertaistuen äärelle ja päihteettömään toimintaan.

”Aluksi olin mukana retkeilytoiminnassa, mutta vuosien mittaan myös musiikin harrastaminen rupesi kiinnostamaan. Soitankin tällä hetkellä A-Killan Selvä Päivä -nimisessä yhtyeessä ja KatuA-bändissä koskettimia ja pianoa”, Toni kertoo ja jatkaa: ”Teen joka päivä asioita päihteettömän elämäntavan ylläpitämiseksi, koska tiedän, miten vaikeasta sairaudesta kohdallani on kysymys. Ja voi kyllä sanoa, että A-kiltatoiminnasta on tullut minulle elämäntapa.”

Tonia on helppo uskoa, sillä mies on varsinainen A-kilta-aktiivi. Tällä hetkellä hän on Tampereen A-Kilta ry:n hallituksen puheenjohtaja ja lisäksi mukana myös A-Kiltojen Liitto ry:n hallituksessa sekä ideoimassa, kehittämässä ja toteuttamassa A-kiltojen toiminnallisuutta. FC A-killan joukkueessa Toni osallistuu vuosittain sekä suopotkupallon että umpihankifutiksen MM-kisoihin.

Kesäpäivä Kangasalla – heittäytymistä selvin päin

Toni ja muut A-kiltalaiset kokoontuvat yhteisen kesäpäivän viettoon Kangasalla lauantaina 8.6.2024 Kuntoutus Apilassa, Reumantie 6.

Päivän ohjelmaan sisältyy mm. kisailua saappaanheitossa ja nännikuminheitossa. Järvenpään A-kilta ry:n hallituksen puheenjohtaja Antti Tamminen toteaakin: ”Kummalllisuuskisailustahan meidät helposti tunnistaa. Uskallamme heittäytyä – ja nimenomaan uskallamme heittäytyä selvin päin.”

Tervetuloa keskustelemaan vertaistuesta ja sen merkityksestä

Kutsumme median edustajia mukaan kesäpäivätapahtumaan joko perjantai-iltana 7.6. tai lauantaiaamuna 8.6. Toni ja Antti kertovat mielellään lisää ja tarkemmin A-kiltatoiminnasta, yli 60-vuotiaasta suomalaisesta sosiaalisesta innovaatiosta, joka vuosittain auttaa tuhansia ihmisiä pysymään päihteettömänä.

Myös A-Kiltojen Liiton toiminnanjohtaja Yrmy Ikonen muistuttaa vertaistuen merkityksestä: ”Alkoholin saatavuuden lisääntyessä mahdollisten alkoholilain muutosten seurauksena tulevat myös päihderiippuvuus ja muut päihdehaitat todennäköisesti lisääntymään. Onkin tärkeää, että Suomessa panostetaan jatkossa vastaavasti myös ehkäisevään päihdetyöhön, hoitoon sekä päihdetoipumisessa tarvittavaan pitkäkestoiseen tukeen. A-kiltojen toiminta on varmasti osa ratkaisua.”

Lisätietoja A-kiltatoiminnasta: www.a-kiltojenliitto.fi

Pyydämme toimittajaa ilmoittamaan tulostaan: Kirsi Mäki, viestinnän asiantuntija, puh. 040 1679 377.