A-kiltatoiminta päihdetoipujien ja heidän läheistensä asialla 60 vuotta

17.06.2022 Tiedotteet

TIEDOTE

”Ei sitä kukaan päätä, että tulenpa riippuvaiseksi”

Vertaistukeen perustuva A-kiltatoiminta viettää 60-vuotisjuhlavuottaan. Suomalainen sosiaalinen innovaatio syntyi päihdetoipujien ja heidän läheistensä toimesta ja tarpeesta saada toiminnallista vertaistukea arkeen sekä pyrkimyksestä vaikuttaa päihderiippuvaisten asemaan. Myös tänä päivänä ihmisten tarve tulla kohdatuksi, päästä osalliseksi ja päihteettömän elämään kiinni on ajankohtaista. Päihderiippuvuuksista kärsivien ja kärsineiden kokema stigma on edelleen arkipäivää.

Turkulaisilla Sadulla ja Taijalla on rankka päihdetausta, mutta myös vuosien kokemus vertaistuen merkityksestä päihdetoipumisessa ja yhteiskuntaan uudelleen kiinnittymisestä

Satu (53 v.)

”Ei sitä kukaan päätä, että tulenpa riippuvaiseksi. Olin 1990-luvulla matkustajalaivoilla töissä ja se mahdollisti silloin kostean hauskanpidon vapaahetkinä. Vuosia suurkulutusta ja vasta 40-vuotiaana alkoholisoiduin. Loppuaikoina join yksin kotona. Kuulin päihdekuntoutuksessa A-killasta. Elämäni oli solmussa, kun menin A-kiltaan. Toipumismatkan varrelle on mahtunut myös retkahduksia. A-killasta olen saanut kuitenkin vertaistukea ja uskoa elämään.”

A-kiltatoiminnasta Satu sai kimmokkeen myös opiskella päihde- ja mielenterveystyön erityisammattitutkinnon. ”Häpesin taustaani aiemmin, nyt oon siitä pikkuhiljaa päässyt eroon vertaisten avulla. Voin hyödyntää näitä tunteita, kun kohtaan työvuoroillani katkaisuhoidossa ihmisiä. Omasta kokemuksesta on tullut työväline.” Sadun nyt jo aikuiset lapset ovat huojentuneita, kun äiti toimii aktiivisesti päihteettömässä A-kiltatoiminnassa.

Taija (43 v.)

”Mitä enemmän päihteettömien ihmisten kanssa tekemisissä, sitä paremmin voin, ja tätä mieltä on myös tytär”. Taijalla päihteiden käyttö alkoi 11-vuotiaana ja ensimmäinen yliannostus oli jo 14-vuotiaana. Päihdemaailmaa hän kuvaa kaoottiseksi. Rikollisuus oli kuvioissa. Taija sai lapsia, tuli huostaanottoja ja välillä hän aina yritti hoitaa lapsiaan. Kuusi vuotta laitos- ja katuelämää.

”Vapauduin vankilasta vuonna 2016 ja vuonna 2018 tulin kokemusasiantuntijakoulutukseen A-kiltaan. Jäin toimintaan mukaan. Ohjaan A-killassa nyt korvaushoidossa oleville tai hoidon lopettaneille ryhmää. Teen kokopäiväisesti siivoojan töitä ja käyn lukiota samalla. Vapaa-aika kuluu vapaaehtoisena monessa eri järjestössä sekä Jaro-kissan kanssa kotona. Lapsiin ja lastenlapsiin ovat välit parantuneet 6,5 vuoden päihteettömyyden myötä.”

Kesäkuussa 1962 Turussa perustettiin Suomen ensimmäinen A-kilta. Turussa järjestetään Itsenäisyydenaukio 2:ssa 60-vuotiaan A-kiltatoiminnan Juhlaseminaari perjantaina 17.6. klo 12.–15. Keskustelemassa mm. kirjailija Kalle Lähde ja avohoitopalveluiden ylilääkäri Markus Partanen.

A-kiltatoiminnassa saa riippuvuuksista toipumisessa hyvin usein tarvittavaa pitkäkestoista vertaistukea sekä vahvistetaan ihmisten hyvinvointia, toimijuutta ja osallisuutta. A-kiltatoimintaa on 60 paikkakunnalla. A-Kiltojen Liitto ry tukee vapaaehtoisuuteen perustuvaa päihteetöntä vertaistukitoimintaa ja ajaa päihderiippuvaisten ja heidän läheistensä etuja.

Lisätiedot: A-Kiltojen Liitto ry:n tiedottaja Tuija Tamsi-Lehtinen p. 040 8668 257 sekä Turun A-Kilta ry:n toiminnanjohtaja Janina Rosten-Nurmi p. 040 4889 225