Slide

Yhteistyössä on voimaa

15.09.2022 Vesiposti

Minulla on menossa kolmas kaksivuotiskausi A-Kiltojen Liiton hallituksen puheenjohtajana. Olen saanut olla mukana vaikuttamassa A-kiltatoiminnan suuntaan. A-kiltatoiminnassa, johon tulin mukaan jo vuonna 1984, on edelleen punaisena lankana vertaisuus ja päihteettömyys.

Puheenjohtajana olen päässyt tutustumaan lukemattomiin ihmisiin. Ja nähnyt mikä voima yhdessä tekemisessä on. Hyvästä yhteistyöstä ja vaikuttamisesta on jäänyt mieleen muun muassa Kunnallinen päihdehuoltoyhdistys, jonka yksi näkyvistä toimijoista elokuussa edesmennyt Marja-Leena Nousiainen oli.

Yhteistyössä eri järjestöjen kanssa olemme saaneet paljon uutta tietoa päätöksenteon tueksi. MIPA-tutkimus on tuonut tutkittua tietoa A-kiltatoiminnan hyvinvointivaikutuksista. Viestiä A-kiltatoiminnan vaikuttavuudesta on viety ja viedään hyvinvointialueille. Yhteistoimintaa ovat myös A-kiltojen järjestämät erilaiset tapahtumat, liiton tapahtumat ja kampanjat eri toimijoiden kanssa.

Suomi Areena -tapahtuma viime heinäkuussa Porissa oli ennen kokematon. Ihmelääke riippuvuuteen – pitääkö itse tehdä jotain? -keskustelutilaisuus nosti toiminnallisen vertaistuen merkityksen keskiöön toipumisessa. Tapahtuman kansalaistori kokosi yhteen järjestöjä sekä yhteistyökumppaneita. Yhteisöllisyys yhdisti toimijoita koko tapahtuman ajan.

Suomalainen sosiaalinen innovaatio A-kiltatoiminta voi hyvin. YLE uutisoi kanavissaan kesäkuussa toiminnallisen vertaistuen 60-vuotisesta historiasta. Kiitokset kaikille, joiden kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä. Puheenjohtajuus on kasvattanut minua ihmisenä ja on osaltaan tukenut päihteettömyyttä. Kiitos luottamuksesta. Nyt on muiden vuoro jatkaa uuden strategian viitoittamaa tietä.

A-kiltatoiminta on sydämen asia.

Hannu Gustafsson