Slide

“Ei sitä kukaan päätä, että tulenpa riippuvaiseksi”

02.09.2022 Vesiposti

A-kiltatoiminta päihdetoipujien ja heidän
läheistensä asialla 60 vuotta

Taija ja Satu ovat aktiivisia toimijoita ja hallitusedustajia Turun A-killassa. Heidän mukaansa toivotonta tapausta ei ole ja kaikilla on mahdollisuus päästä jaloilleen. Tätä ilosanomaa he haluavat jakaa. Kuva: Turun A-kilta ry

Vertaistukeen perustuva A-kiltatoiminta viettää 60-vuotisjuhlavuottaan. Suomalainen sosiaalinen innovaatio syntyi päihdetoipujien ja heidän läheistensä toimesta ja tarpeesta saada toiminnallista vertaistukea arkeen sekä pyrkimyksestä vaikuttaa päihderiippuvaisten asemaan. Myös tänä päivänä ihmisten tarve tulla kohdatuksi, päästä osalliseksi ja päihteettömän elämään kiinni on ajankohtaista. Päihderiippuvuuksista kärsivien ja kärsineiden kokema stigma on edelleen arkipäivää.

Turkulaisilla Sadulla ja Taijalla on rankka päihdetausta, mutta myös vuosien kokemus vertaistuen merkityksestä päihdetoipumisessa ja yhteiskuntaan uudelleen kiinnittymisestä

Satu (53 v.)
”Ei sitä kukaan päätä, että tulenpa riippuvaiseksi. Olin 1990-luvulla matkustajalaivoilla töissä ja se mahdollisti siihen aikaan kostean hauskanpidon vapaahetkinä. Vuosia suurkulutusta ja vasta 40-vuotiaana alkoholisoiduin.

Kuulin päihdekuntoutuksessa A-killasta. Elämäni oli solmussa, kun menin A-kiltaan. Toipumismatkan varrelle on mahtunut myös retkahduksia. Seitsemän vuoden raittiuden jälkeen kuvittelin pystyväni kohtuukäyttöön. Eihän se niin toimi.
Tämä toinen nyt vuoden kestänyt raittius, tuntuu aivan erilaiselta kuin ensimmäinen.

A-killasta olen saanut vertaistukea ja uskoa elämään.
Oon ollut rajaton persoona, tehnyt asioita sata lasissa. Nykyisin osaan paremmin rajata itseäni. Niitä mukaviakin asioita voi olla liikaa. Olen pysähtynyt miettimään mikä palvelee minua. A-kiltatoiminnasta sain kimmokkeen myös opiskella päihde- ja mielenterveystyön erityisammattitutkinnon.

Häpesin taustaani aiemmin, nyt oon siitä pikkuhiljaa päässyt eroon vertaisten avulla. Voin hyödyntää näitä tunteita, kun kohtaan työvuoroillani katkaisuhoidossa ihmisiä. Omasta kokemuksesta on tullut työväline.”

Sadun nyt jo aikuiset lapset ovat huojentuneita, kun äiti toimii aktiivisesti päihteettömässä A-kiltatoiminnassa.

Taija (43 v.)
”Mitä enemmän olen päihteettömien ihmisten kanssa tekemisissä,
sitä paremmin voin, ja tätä mieltä on myös tytär. Päihteiden käyttö mulla alkoi 11-vuotiaana ja ensimmäinen yliannostus oli jo 14-vuotiaana.

Päihdemaailma oli kaoottinen. Rikollisuus tuli mukaan kuvioihin.
Sain lapsia, tuli huostaanottoja ja välillä yritin hoitaa lapsiani, tuli asunnottomuutta ja kuusi viimeistä vuotta oli laitos- ja katuelämää.

Vapauduin vankilasta vuonna 2016 ja vuonna 2018 tulin
kokemusasiantuntijakoulutukseen A-kiltaan. Jäin toimintaan
mukaan. Koin, että mut hyväksyttiin.

Ohjaan nyt A-killassa korvaushoidossa oleville tai hoidon
lopettaneille ryhmää. Teen kokopäiväisesti siivoojan töitä ja
käyn lukiota samalla. Vapaa-aika kuluu vapaaehtoisena monessa
eri järjestössä sekä Jaro-kissan kanssa kotona. Lapsiin
ja lastenlapsiin ovat välit parantuneet 6,5 vuoden päihteettömyyden
myötä.”

Kesäkuussa 1962 Turkuun perustettiin Suomen ensimmäinen A-kilta

Turun A-kilta ry toimii Pääskyvuorenrinne 1:ssa ja Jyrkkälän asukastuvalla. Toiminta on vuosikymmenten aikana laajentunut ja ryhmätoiminta monimuotoistunut. Lue lisää: Etusivu – Turun A-Kilta ry (turun-a-kilta.fi)

A-kiltatoiminnassa saa riippuvuuksista toipumisessa hyvin usein tarvittavaa pitkäkestoista vertaistukea sekä vahvistetaan ihmisten hyvinvointia, toimijuutta ja osallisuutta. A-kiltatoimintaa on 60 paikkakunnalla. A-Kiltojen Liitto ry tukee vapaaehtoisuuteen perustuvaa päihteetöntä vertaistukitoimintaa ja ajaa päihderiippuvaisten ja heidän läheistensä etuja.

Teksti:
Tuija Tamsi-Lehtinen