EPT-verkoston puheenjohtajaksi valittu Yrmy Ikonen A-Kiltojen Liitosta

01.12.2023

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto valitsi A-Kiltojen Liiton toiminnanjohtaja Yrmy Ikosen puheenjohtajakseen järjestöjohtajien kokouksessa 29.11. Puheenjohtaja edustaa EPT-verkostoa ja edistää järjestöjen yhteistoimintaa ja päihdetyötä niin, että ehkäisevän päihdetyön aiheet vahvistuvat yhteiskunnassa.

Ikonen on toiminut pitkään päihdetyössä eri rooleissa asiantuntijatehtävissä ja nyt jo pidemmän aikaa johtotehtävissä. Hän aloitti uransa 2000-luvun alussa A-klinikkasäätiön Hietalinna-yhteisössä asiakastyössä, suunnittelijana ja sen jälkeen Hietalinna-yhteisön johtajana. 2015-2020 Ikonen toimi A-klinikkasäätiöllä ja A-klinikka Oy:ssä Päihdesairaalassa palvelupäällikkönä ja sen jälkeen A-Klinikka Oy:n pääkaupunkiseudun palveluista vastaavana aluepäällikkönä.

Päihdetoipujayhdistysten A-kiltojen keskusjärjestön A-Kiltojen Liiton toiminnanjohtajana Ikonen on toiminut vuodesta 2020 lähtien.

– Sydäntäni lähellä on ihmisten oikeus hoitoon ja muihin palveluihin ja muuhun saavutettavaan tukeen, kuten vertaistukeen ja vertaistoimintaan. Haluan yhteistyöllä vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin päihdetyön kentän näkökulmasta, Ikonen kertoo.

Ehkäisevän päihdetyön verkostossa Ikonen on toiminut koulutustyöryhmän puheenjohtajana hieman yli kaksi vuotta. Ikonen on lisäksi aktiivinen Päihdetoimijoiden valtakunnallinen yhteistyöverkosto Päivyt ry:ssä. Hän on VAK ry:n, Suoja-Pirtti ry:n ja Suomen terapeuttisten yhteisöjen ystävät STERY ry:n hallituksissa, ja jäsenenä A-klinikkasäätiön Stigmatyöryhmässä.

EPT-verkosto.fi