Slide

Ihmelääke riippuvuuteen – pitääkö itse tehdä jotain?

15.09.2022 Vesiposti

Riippuvuuksista ja toipumisesta oli keskustelemassa 13.7.2022 A-Kiltojen Liitto ry:n puheenjohtaja Hannu Gustafsson, Joonas Haapala Tampereen A-kilta ry, Satu Lahtinen toiminnanjohtaja Jyväskylän A-kilta ry, Kati Nerg Katukilta-hankkeen ohjaaja ja A-Kiltojen Liitto ry:n varapuheenjohtaja Arto Pasanen. Tilaisuuden juonsi kuntoutuspäällikkö Juha Lanzt Rehab365 päihde- ja peliriippuvuuden hoitoklinikalta.

Nostoja keskustelusta:
”Mulla on tehdasasetuksissa ollut alttius kaikenlaisiin riippuvuuksiin. Alkoholista tupakkaan ja suklaaseen. Mutta mulla on myös kokemus siitä, että niistä pääsee eroon,” kertoi Hannu Gustafsson.

A-kiltatoiminnassa huumori on tutkitustikin keskeinen tekijä hyvinvoinnin edistämisessä. Kuvassa hymy herkässä Kati Nergillä, Hannu Gustafssonilla, Joonas Haapalalla, Arto Pasasella, Juha Lantzilla ja Satu Lahtisella ennen lavalle siirtymistä.

”Korkin kiinni laittaminen sinänsä on helppoa, mutta tärkeintä on mitä päihteettömiä rutiineja tulee. A-killasta sain niitä,” kertoi Joonas Haapala.

”Naiset tulee ammattilaisverkoston kautta A-kiltaan ja miehet kavereiden mukana. Jokaisen vahvuudet otetaan huomioon, toiminnallisuuden kautta ne kanavoituvat,” sanoi Satu Lahtinen.

”Naisilla huomaa, että päihderiippuvuuden myöntäminen nostaa häpeän ja pelot esimerkiksi lastensuojelun puutumisesta tilanteeseen. Mutta vertaistuen myötä huomataan, että muitakin on samassa tilanteessa ja omat pelot hälvenevät”

”Täytyy uskaltaa hakea apua ja ottaa sitä vastaan,” kertoi Joonas Haapala.

”Samankaltaisia kavereita. Kun lähti porukkaan mukaan ja tutustui päihteettömään seuraan,” kertoi Joonas Haapala

”Toivon näkökulma, motivaatio ja oma tie. A-killassa vertaistuki tärkeää, kynnyksen madaltaminen. Jalkautuvassa työssä on tärkeää, että toiminnan
ja tekemisen kautta rohkaistaan ihmisiä tulemaan mukaan toimimaan ja toipumaan,” sanoi Kati Nerg

”Vanhoista (juovista) kavereista luopuminen. Puhelinnumerot poistin puhelimesta,” sanoi Hannu Gustafsson

”Vertaisuudessa vilpitön halu auttaa,” kertoi Joonas Haapala.

SuomiAreenan Kansalaistorilla 11.–13.7.2022.
A-kiltatoiminta oli esillä. Katukillan Annika, Antti ja Kati tekivät loistavaa jalkautuvaa työtä jakamalla arpalipukkeita pitkin Poria, ja toripaikalla kävi satoja ihmisiä arpaonnensa
tarkastamassa. Samalla mukaan tarttui esitteitä ja lehtiä. Kuvassa Toni Vanhala ja Miika Joenperä Tampereen A-killasta ja Yrmy Ikonen ja Aulikki Otranen A-Kiltojen Liitosta.

”Kotona raitistuminen ei onnistu.  Täytyy hakea apua,”
sanoi Joonas Haapala

”Löytää kiinnekohdan tekemiseen. Yhteisöllisyys kasvaa yhdessä tekemällä,” kertoi Kati Nerg

”Fokus kiinnittyy muuhun kuin riippuvuuteen, kun tehdään yhdessä jotain muuta,” sanoi Arto Pasanen

”Puhuminen. Mitä vähemmän on salaisuuksia, sitä helpompi on elää,” kertoi Hannu Gustafsson

”Kun tulee A-kiltatoimintaan, ei kukaan kysele riippuvuuksista, saa kertoa halutessaan,” Kati Nerg kertoi.

”Ettei aina tarvitsisi selittää, miksi on ilman päihteitä,” sanoi Joonas Haapala

”Vaikea selvitä yksin, on tärkeää, että kuuluu johonkin porukkaan,” kertoi Hannu Gustafsson

”Ei tarvitse hankkia päihdeongelmaa tullakseen mukaan A-kiltatoimintaan,” sanoi Arto Pasanen

”Kun ihmiset lähtee rohkeasti toimintaan mukaan, tapahtuu pieniä ihmeitä. Yhteisöllisyys syntyy luottamuksellisessa ilmapiirissä,” kertoi Satu Lahtinen