Slide

Selvästi parempi -blogi

Osaaminen mahdollistaa tekemisen

Oman toipumiseni alkuvaiheessa, kun pää ei antanut hetken rauhaa, tekeminen vei himoa pois käyttää päihteitä. A-killassa on mahdollista tehdä käsillä ja toteuttaa itseään sekä kehittää omaa toimintaa mieleisekseen. Palapelin kokoaminen muiden kanssa. Siinä pitää keskittyä muotoihin, tulkita värejä, lajitella paloja, näin saadaan päihteistä vapaata aikaa. Yhdessä oleminen ja vuorovaikutus pitää yllä sosiaalisia taitoja.

Luonto ja erätaidot ovat kuuluneet elämääni aina, ne eivät ole harrastus, vaan elämäntapa minulle. Luonto on paikka, missä eriarvoisuutta ei ole. Luontokokemus ja elämykset vaikuttavat kaikkien aistien kautta kokijaan. Lempeän tuulen kuiskaus poskella tuo auringon lämmittämän kangasmetsän vahvan tuoksun ja antaa rauhallisen mielihyvän tunteen. Tällaiseen aistien kokemiseen on mielikuvissa helppo palata myöhemmin ja kokea samaa aistimusta uudelleen.

“Olen Inarilla, Paavisvuonon selällä. Syysmyrsky soittaa vinkuvalla sävelellä talventuloa pystyssä olevissa vavoissa. Sataa alijäähtynyttä vettä ja jääkiteitä, voimakas tuuli tuo sateen vaakatasossa. Tuo sama tuuli ottaa aallokosta vaahtopään mukaansa, lisäten kosteutta ja jäätä. Jääkiteet pistelevät kasvoja, silmäripset on jäästä raskaat, veneen pohja ja veneen laidat ovat ohuen, kirkkaan ja sileän jään kuorruttamat. Olen veneen pohjalla kontillani, koska vene heittelehtii rajusti. Nostan verkkoja vedellä täytettyyn paljuun, vesi estää verkon jäätymisen laskukelvottomaksi. Nostan katseeni nousevasta verkosta tuulta vasten, lämmin kyynel virta vierii poskilleni. Tunnen vahvasti, joka solullani, eläväni. Itken ja nauran yhtäaikaisesti. Tunnustan samalla itselleni: Minun kohdallani raitis elämä on mahdollista.”

Mies veneessä. Ongenvavat ja kylmälaukku odottavat mahdollista kalasaalista. Pilvet heijastuvat veden pinnasta. Samoin Lapin tunturimaisema.
Luonto on Arto Pasaselle elämäntapa. Luonnossa on tilaa toipua, luonto lisää hyvinvointia ja se on auttanut Artoa myös toipumisessa päihderiippuvuudesta.

Haluan Sinulle mahdollisuuden kokea kuvatun kaltaisia kokemuksia. Toteutuakseen, me kehittämme hallinnollisen osaamisen tasolle, mikä mahdollistaa toiminnan suunnittelun ja toteutuksen. Hankimme osaamista viedä toimintaa kohti yhteistä visiota. Viestikapula on nyt Sinulla ja minulla, on meidän vuoromme toimia yhdessä.

Tuodaan osaaminen esiin!

Teksti: puheenjohtaja Arto Pasanen A-Kiltojen Liitto ry