Vertaisloma (MTLH)

Ajankohta: 27.12.2023 - 01.01.2024

Lähde viettämään A-kiltalaisten päihteetöntä Vertaislomaa
Kylpylähotelli Rauhalahteen Kuopioon!

Lomalla saat ohjausta ja neuvontaa terveyteen ja voimaantumiseen liittyen ja se sisältää päivittäistä, monipuolista liikuntaa ja rentoutumista. Päivittäin nautitaan vertaistuesta ja iloisesta yhdessäolosta.

A-Kiltojen Liitosta lomalla vertaiskoutsina Raija Salin, p. 045 274 4648, raija.salin@hotmail.com.

Vertaisloman omavastuuhinta on 125 €/hlö (25 €/vrk). Hinta sisältää täysihoidon, majoituksen kahden hengen huoneessa, allasosaston ja kuntosalin käytön sekä lomaohjelman. Matkoista jokainen osallistuja vastaa itse.

Huolellisesti perustellut ja täytetyt lomatukihakemukset tulee olla viimeistään 26.9.2023 mennessä Maaseudun Terveys- ja lomahuolto ry:ssä

MAASEUDUN TERVEYS- JA LOMAHUOLTO RY
Ruoholahdenkatu 8, 4. krs, 00180 HELSINKI
Lomalle voi hakea myös sähköisesti www.mtlh.fi
Laskutukseen liittyvät asiat Maaseudun terveys- ja lomahuolto ry,
puh. 010 2193 464.

Maaseudun terveys- ja lomahuolto ry:n tukihakemuksia on tulostettavissa osoitteesta www.a-kiltojenliitto.fi osiosta Koulutus ja virkistys – loma­tu­ki­ha­ke­mus. Niitä on myös saatavissa A-kil­­­loista sekä A-Kiltojen Liitto ry:n toimistosta.

Lomatukipäätökset tekee lomajärjestö n. 2 kk ennen loman alkua. Lomalle myönnetyt saavat henkilökohtaisen kutsun.

Tuetut lomat ovat suunnattu ihmisille, joiden olisi muuten taloudellisesti haastavaa tai mahdotonta päästä lomalle. Myös terveydelliset ja sosiaaliset haasteet ovat perusteita loman tarpeelle. Lomat myöntää MTLH ry. Tuetun loman voi saada maksimissaan kolmen vuoden välein ja enintään kolme kertaa kymmenen vuoden aikana.

Lomatukihakemus MTLH (PDF)»

Sähköinen lomahakemus MTLH»

Maaseudun terveys- ja lomahuolto ry pidättää oikeuden loma-ajan ja -paikan muutoksiin.

MTLH ry:n toiminta on STEA:n rahoittamaa.

Hyvä Vertaisloman hakija/osallistuja

Olet hakemassa/osallistumassa Vertaislomalle, jonka järjestäjänä toimii Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry yhdessä A-Kiltojen Liitto ry:n kanssa. Varmistaaksemme, että kaikkien osallistujien loma onnistuu hyvin, haluamme muistuttaa muutamista asioista tämän kirjeen avulla.

Lomalla vertaistukea päihdetoipumiseen

Kyseessä on erityisloma, joka on tarkoitettu A-kiltatoiminnan kohderyhmään kuuluville, siis päihdeongelmaisille, päihdetoipujille ja heidän läheisilleen. Osallistujan ei kuitenkaan tarvitse olla minkään A-killan jäsen.

Lomalla osallistujat saavat mahdollisuuden tavata toisia samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia, jakaa kokemuksiaan ja vahvistaa omia voimavarojaan arjen tueksi. Loma on A-kiltatoimintaa ja lomalla toimitaan A-kiltatoiminnan arvojen mukaisesti.

Mukana A-kiltalainen vertaiskoutsi

Lomalla on mukana A-kiltalainen koulutettu vertaiskoutsi. Hän järjestää osallistujien kanssa ryhmätapaamisia ja mahdollisesti muuta omaehtoista toimintaa, josta sovitaan osallistujien kesken ja joka toteutuu A-kilta-arvojen mukaisesti. Vertaisohjaaja ja muut lomalle osallistuvat tukevat toisiaan päihteettömyydessä.

Loma on päihteetön

Loma on ehdottomasti päihteetön. Päihteiden käyttäminen lomalla on väärin muita samalle lomalle osallistuvia kohtaan, ja se rikkoo A-kiltatoiminnan arvomaailmaa.

Mikäli joku kuitenkin käyttää päihteitä tällä lomalla, hänet suljetaan välittömästi pois A-kiltalaisten osallistujien joukosta ja omaehtoisesta toiminnasta. Lisäksi päihteitä käyttänyt on velvollinen vaihtamaan huonetta omalla kustannuksellaan huonetoverin päihteettömän loman turvaamiseksi.

A-Kiltojen Liitto ry toivottaa hyvää lomaa kaikille osallistujille!

Toivottavasti nautit lomastasi,
saat voimaa vertaisuudesta ja eväitä hyvinvointiin!

Karttaa ei ole saatavissa