Yhteisöllisyys, Yhteistoiminta ja A-kiltatoiminta

15.09.2022 Vesiposti

Näitä A-kiltatoiminnan perusarvoja mukaillen järjestettiin maanantaina 8. elokuuta, YYA-maratonjuoksu Lappeenrannasta Imatralle. Ensimmäistä kertaa järjestetyn juoksun pääteemana oli herättää Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien päättäjät sekä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin tukirahoituksesta päättävät huomioimaan A-kiltojen rahoituksen lisäämisen tarve eikä leikata tukia kuten tänä vuonna tehtiin. EKSOTE on molempien A-kiltojen päätukija. Säätiötukia eivät kummatkaan A-killat tänä vuonna saaneet.

Tapahtuman toimeenpanevana
voimana toimi Etelä-Saimaan A-Killan
puheenjohtaja Pasi Torri, jolla on kuuden
viime vuoden ajalta noin 25 pitkänmatkan
juoksukokemus.

Tapahtuma oli kaikille avoin ja siihen pystyi osallistumaan juoksemisen lisäksi myös pyöräillen tai vaikka pientareelta kannustaen Maratonin lähtö tapahtui Lappeenrannasta A-Killan päivätoimintakeskuksen edestä kelo 9:30. Pasia lähti peesaamaan Lappeenrannan killan vapaaehtoinen Jari Luukkonen polkupyörällä samalla huolehtien matkatankkaustarvikkeiden kuljetuksesta. Matkan välietappi oli Joutsenon S-Marketin pihalla sisäänkäynnin vieressä, jossa oli tapahtuman tiedotuspiste asiaankuuluvine makkaranpaisto-, kahvi-, leivonnais- sekä virvoketarjoiluineen, joista huolehti Etelä-Saimaan A-Killan nelihenkinen vapaaehtoisryhmä emäntä Maire Rinteen johdolla.

Kello 12:07 saapui Pasi saattajineen Joutsenon välietapille, johon myös Imatran A-Killan ryhmä oli saapunut viiden hengen edustuksella. Vointia kysellessä Pasi vastasi: – Vähän raskaalle tuntuu, kun viikko on edellisestä täysmaratonista. Loppumatkan sujumisesta tiedustellessa vastaus oli: – Hyvin sujuu!

Puolen tunnin paussin jälkeen matka jatkui kohti Imatraa ja tällä kertaa juoksua komppasivat polkupyörillä Imatran A-kiltalaiset Henna Eerola ja Jari Mark. Kolmen tunnin kuluttua kolmikko saapui Pasin johdolla Imatran A-Killan päiväkeskuksen pihalle, jossa odottivat A-killan vanhimmat, Ari Solonen ja Hans Ylén, maalinauhan kanssa sekä Ulla Tikka ja Camilla Mark hopeapajuista sidottujen pääseppeleiden kera. Juoksun jälkeiset tuntemukset olivat Pasin mukaan hienot. Hänen mielestään juoksemisesta tuleva hyvänolon tunne on samanlainen kuin päihteettömyydestä tuleva fiilis. Pasi tuumii myös, että jos hänelle on tullut riippuvuus juoksemiseen, on se terveydelle paljon parempi riippuvuus kuin päihderiippuvuus. Omalla esimerkillään mies jakaa kokemusta ja vertaisuutta muillekin.

Kun tapahtuman päätteeksi oli maratoonari saunotettu ja syötetty, kahvittelun yhteydessä summailtiin kokonaisuutta ja todettiin tapahtuma sangen onnistuneeksi. Molemmat killat jäävät jännityksellä odottamaan tapahtuman vaikutuksia ylempiin tahoihin.

Teksti: Esa Kontiainen
Imatran A-Kilta ry