Anna lapselle raitis hyvän mielen joulu

12.12.2023

Anna lapselle raitis joulu -kampanjalla halutaan nostaa esiin lapsen näkökulmaa perheessä jouluna tapahtuvaan alkoholinkäyttöön. Lapsi kokee herkästi pienetkin muutokset aikuisen käytöksessä. Alkoholinkäyttö, joka aikuisesta tuntuu vähäiseltä ja viattomalta hauskanpidolta, ei välttämättä tunnu hyvältä lapsen mielessä.

Noin 70 000 suomalaista lasta elää perheessä, jossa vanhemmalla on alkoholiongelma. Lisäksi jo vähäinenkin alkoholinkäyttö perheessä voi aiheuttaa lapselle todellisia ja kauaskantoisia ongelmia, mikä nostaa huomattavasti alkoholihaitoista kärsivien lasten lukumäärää.

Anna lapselle raitis joulu -kampanjan järjestäjät haluavat muistuttaa aikuisten tekemien alkoholiin liittyvien valintojen vaikutuksesta lasten hyvinvointiin.

Kampanjaan osallistuvat tänä vuonna Raittiuden Ystävien kanssa A-Kiltojen Liitto ry, Barnavårdsföreningen i Finland rf, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Erkki Poikosen säätiö, ETRA-liitto, Förbundet Hem och Skola, Helsingin Kouluraittiuspiiri, Koulutus Elämään säätiö, KRAN rf, Kristillinen Terveys- ja Raittiusjärjestö, Myllyhoitoyhdistys ry, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, Raittiuden Ystävien Urheiluliitto, Sininuorisoliitto Sinuli, SOS-Lapsikylä, Stiftelsen Bensow, Suomen ASH ry, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Suomen Valkonauhaliitto ja Yle.

Kampanjalla pyritään vaikuttamaan niin, että mahdollisimman monessa suomalaisessa perheessä vietetään tänä vuonna onnellista ja raitista hyvän mielen joulua!

Lue koko Raittiuden Ystävät ry:n kampanjatiedote