Jäsenkirje 2/2024

15.03.2024 Jäsenkirjeet

Jäsenjärjestöavustukset

Hallitus päätti kokouksessaan 17.2.2024 A-kiltakohtaisista jäsenjärjestöavustuksista A-kiltojen lähettämien hakemusten perusteella. Päätökset on lähetetty sähköpostilla A-kiltoihin. Jäsenjärjestöavustusten kohdentamiseksi järjestetään vielä täydennyshaku. Täydennyshaun hakemukset tulee toimittaa A-Kiltojen Liittoon 28.4.2024 mennessä samalla menettelyllä kuin varsinaisen haun hakemukset.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Yrmy Ikonen p. 045 6366 629

Henkilöstömuutoksia

Asiantuntija Mikko Putaja on irtisanoutunut A-Kiltojen Liiton palveluksesta. Hänen viimeinen työpäivänsä oli 9.2. Mikolle kuuluneissa A-kilta-asioissa voi väliaikaisesti olla yhteydessä asiantuntija Aulikki Otraseen ja suunnittelija Anja Sauvolaiseen. – Mikolle kiitokset merkittävästä työpanoksesta A-Kiltojen Liitossa ja kaikkea hyvää jatkossa!

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Yrmy Ikonen p. 045 6366 629

Uutta viestintämateriaalia

Kolme uutta julistetta A-kiltatoiminnasta tilattavissa infoihin tai muihin tapahtumiin.

Tilaukset:
Anna Niemistö p. 0400 39 4869

VEERAT-hanke

Stigmatyön foorumi – Normalisoiko stigma päihdehaittoja kokevien naisten kohtaamaa väkivaltaa?

Stigmatyön foorumissa pureuduttiin 23.11.2023 päihdeongelmiin ja riippuvuuksiin liittyvään monitasoiseen stigmaan. A-Kiltojen Liiton projektipäällikkö Maiju Lehtonen ja asiantuntija Aulikki Otranen pohtivat puheenvuorossaan normalisoiko stigma päihdehaittoja kokevien naisten kohtaamaa väkivaltaa. Katso puheenvuoro YouTube-videosta.

VEERAT-hanke ajankohtaista

VEERAT-hankkeen Voitko kuunnella minua? -runonäyttely on nähtävillä 12.4. Päihdetoipumisseminaarin yhteydessä Helsingissä ja ilmestyy samaan aikaan
VEERAT-hankkeen sivustolle.

VEERAT-hankkeen verkkosivuille on tulossa uutta materiaalia kevään aikana.

Tietokahvit

Tilaa toipua -jaosto toteuttama miniwebinaarisarja jatkuu. Kevään kolmannen webinaarin aiheena 27.3. kello 17–18. on monipäihderiippuvuus. Tule kuulolle!

Lue lisää ja osallistu

Päihdetoipumisseminaari Helsingissä
12.4.2024 kello 12–16.

Seminaarin teemoina ovat osallisuus, yhteistyö ja toipumisorientaatio.
Tämä maksuton seminaari on tarkoitettu A-killoille ja kaikille päihdetoipumisesta kiinnostuneille.

Lue lisää ja ilmoittaudu 26.3. mennessä

Perjantai-iltana klo 20. alkaen olohuone auki Villa Grönbergissä, Römperissä
– A-kiltalaiset tervetulleita! Lisätiedot: Tapani Keurulainen

Helsingin A-Kilta Malmilla avoinna lauantaina 13.4. klo 9–16. Maksuton lounas ja pientä ohjelmaa. Tervetuloa! Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
Pekka, p. 050 441 2164

Tervetuloa A-killan omaan viestintähelppiin

Vapaana olevat ajat:
torstai 18.4. klo 9.
torstai 16.5. klo 12.

Varaa nopeasti oma aikasi! Kirsi Mäki p. 040 1679 377

Mukana on aina yksi A-kilta kerrallaan. Viestintähelpissä keskitytään pohtimaan osallistuvan A-killan viestinnän asioita yhdessä A-Kiltojen Liiton viestinnän asiantuntijan kanssa.

A-kiltatoiminta ja vertaisuus -koulutus 26.–28.4.

A-kiltatoiminta tutuksi ja Vertaisena A-killan arjessa samassa paketissa!

Kaikille, etenkin uusille A-kiltalaisille, hyödyllinen koulutus, jossa tarkastellaan
A-kiltatoimintaa ja vertaisuutta yhteisten arvojen pohjalta.

Lue lisää ja ilmoittaudu 8.4. mennessä

Läheistenpäivän teemana 5.5.:
”Et ole yksin”

Tänä vuonna viidettä kertaa vietettävänä päivänä muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen ihmisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Tavoitteena on, että kenenkään ei tarvitsisi kokea olevansa tilanteensa kanssa yksin.

Läheisen päihderiippuvuuteen liittyy yleensä paljon häpeää ja tarvetta salata.

Onkin tavallista, että läheinen kokee olevansa tuskineen yksin ja ainoa. Todellisuudessa Suomessa on satojatuhansia riippuvaisten läheisiä, joidenkin arvioiden mukaan jopa kaksi miljoonaa.

Läheistenpäivän viikolla jaetaan kokemuksia aiheesta, tietoa tuen paikoista, kannustetaan hakeutumaan terveydenhuollon tai vertaistuen piiriin sekä järjestetään puhelin- ja chat-päivystystä. Tänä vuonna järjestetään myös tapahtumapäivä Helsingin Pasilassa. Tarjolla on työpajoja, keskusteluapua ja kokemusasiantuntijan puheenvuoro. Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Tarkempi ohjelma julkaistaan myöhemmin.

Tuen paikkoja löydät osoitteesta:
Apua päihderiippuvaisten läheisille | Kuivin jaloin

#EtOleYksin #MyösLäheiset #MistäTukea #Läheistenpäivä

Kampanjan järjestää Päihdetoimijoiden läheistyön verkosto, johon myös A-Kiltojen Liitto ry kuuluu.

MIPA 2.0 Työpaja 15.5. Teams
Eväitä järjestöjen arvioinnin kehittämiseen

Miten osoittaa toiminnan vaikutuksia? Mitä arviointi on ja miksi järjestöjen kannattaa tehdä sitä – muutenkin kuin rahoittajaa varten? Työpajassa käydään läpi arvioinnin perusteita ja sitä, miten oman järjestön arviointia on hyvä lähteä suunnittelemaan. Keskustellaan tavoista kerätä tietoa myös toiminnoista ja kohderyhmistä, joiden kohdalla vaikutusten osoittaminen on haastavaa.

Ilmoittautumiset perjantaihin 10.5. mennessä.

Tutustu ohjelmaan

A-kiltojen valtakunnalliset Keilauskilpailut
Imatralla 24.5. klo 12.

Pelataan 3-henkisin joukkuein Imatran keilahallilla. Joukkueet A-killoittain, myös yhdistelmäjoukkueet ovat mahdollisia.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset 10.5. mennessä
akilta.imatra@gmail.com tai p. 040 538 0150

Muistakaa päivittää yhteystietonne

A-Kiltojen Liitto ry on siirtynyt sähköiseen jäsenviestintään. Tarkistakaa, että yhteystietonne on päivitetty, erityisesti A-killan sähköposti, koska siihen kaikki materiaalit lähetetään.

Yhteystietopäivitykset A-Kiltojen Liittoon : Anna Niemistö

Muiden verkkoalustojen yhteystiedot
Kannattaa myös tarkistaa A-killan yhteystietojen ajantasaisuus eri verkkoalustoilla muun muassa Lähellä.fi (lahella.fi) -palvelu, Vertaistalo | Terveyskylä.fi (terveyskyla.fi) -sivusto ja oman paikkakunnan sivusto.