Slide

Jäsenkirje 3/2022

30.06.2022 Jäsenkirjeet

Olemme mukana SuomiAreena-tapahtumassa heinäkuussa

Tapahtuman Kansalaistorilta meidät löytää 11.–13.7.2022. A-kiltatoimintaa on esittelemässä A-kiltatoimijoita Porista ja Tampereelta, A-Kiltojen Liitto ry:n henkilöstöä sekä uutta VEERAT-hanketta on esittelemässä projektipäällikkö Maiju Lehtonen.

Ohjelmallinen osuutemme ke 13.7 klo 10.–10.45 otsikolla:

Ihmelääke riippuvuuteen – pitääkö itse tehdä jotain?

MTV-lava Kauppatori Pori

Jokainen tuntee jonkun, jota haitalliset riippuvuudet ja niiden seuraukset ovat koskettaneet. Keskustelemassa riippuvuuksista toipuvia, läheisiä ja ammattiväkeä vertaistukeen perustuvan A-kiltatoiminnan piiristä eri puolilta Suomea.
A-kiltatoiminta syntyi tasan 60 vuotta sitten päihdetoipujien ja läheisten toimesta ja tarpeesta saada toiminnallista vertaistukea arkeen. Tilaisuuden juontaa pitkän linjan riippuvuushoidon ammattilainen ja valmentaja Juha Lantz.

Keskustelu striimataan ja se löytyy MTV katsomosta. Kannattaa tapahtuman aikaan myös seurata liiton Twitter- ja Facebook-kanavia ja päästä mukaan festivaalitunnelmaan.

Tutustu tapahtumaan ja ohjelmaan:  https://www.suomiareena.fi/

MTV ja Porin kaupunki järjestävät yhdessä Suomen suurimman yhteiskunnallisen festivaalin 11.–15.7.2022.

Ehdokasasettelu uudelle jaostokaudelle on jo käynnissä!

Onko A-killassasi hyvä ehdokas? Oletko itse?

A-Kiltojen Liitto ry:n hallitus valitsee ja nimeää uudet jaostot 1.1.2023 alkaen:

TILAA TOIPUA -jaosto: naiserityisyys, läheistyö, nuoret, huume-, peli- ja muut riippuvuudet, monikulttuurisuus
KOORDINAATIOJAOSTO: (nimi työversio)
toiminnallinen vertaistuki sekä liikunta- ja erätoiminta, vapaaehtoistoiminta, vertaiskoutsitoiminta, koulutussuunnittelu
VIESTINTÄJAOSTO: edunvalvonta ja vaikuttaminen, viestintäsuunnittelu ja toteutus

A-Kiltojen Liiton hallitus pyytää A-kiltoja esittämään ehdokkaitaan jaostoihin viimeistään 9.9.2022 toiminnanjohtaja Yrmy Ikoselle sähköpostitse yrmy.ikonen@a-kiltojenliitto.fi. A-kiltaa pyydetään esittämään lyhyet perustelut ehdokkaastaan. Hallitus päättää jäsenvalinnoista kokouksessaan 28.10.2022.

A-kiltoihin on lähtenyt postitse jo aiemmin tietoa jaostoehdokkaaksi asettamisesta.

Suomen luonnon päivää juhlitaan 27.8.2022

Jokaisella meistä on luonnon kanssa omat juttumme. Sen kanssa tulevat tutuksi ikihonkien humina, aaltojen pauhu, kaupunkiluonnon öiset salat ja lähimetsän antimet. Mistä yksi etsii marjoja tai sienisopan aineksia, etsii toinen lepoa ja kolmas seikkailua. Näin kirjavaa kaveria kannattaa juhlia yhdessä.

Suomen luonnon päivää vietetään nyt jo kymmenettä kertaa!

Toiminnallisuus ja luontokokemukset tukevat päihdetoipumista. Luonnossa on tilaa toipua.

#tilaatoipua #suomenluonnonpäivä

Vinkkejä omannäköisen luonnon päivän järjestämiseen:

Puheenjohtajaksi ehdolla kolme konkaria

Perinteen mukaisesti kesäpäivillä itsensä esittelivät A-Kiltojen Liitto ry:n puheenjohtajaehdokkaat. Matti Itkonen Tampereen A-Kilta ry:stä, Arto Pasanen Tornion A-kilta ry:stä ja Unto Turunen Helsingin A-kilta ry:stä.

Puheenjohtaja kaudelle 2023–2024 valitaan syyspäivien 29.–30.10.2022 yhteydessä pidettävässä syyskokouksessa.

Tulevassa syyskuun Vesiposti-lehdessä ehdokkaiden esittely.

A-Kiltojen Liitto mukana päihdetoimijoiden läheistyön verkostossa

Vuonna 2020 perustettu päihdetoimijoiden läheistyön verkosto jakaa tietoa päihderiippuvaisten läheisten asemasta, nostaa esiin läheisten tilanteeseen liittyviä vaikeuksia sekä pyrkii vahvistamaan läheisten saamaa tukea. Verkostoon kuuluvat mm. Sininauhaliitto, A-Klinikkasäätiö, Irti Huumeista ry, Myllyhoitoyhdistys, Omaishoitajaliitto ja EHYT ry. A-Kiltojen Liitto pyrki ja pääsi mukaan verkostoon. Ensimmäinen verkostotapaaminen on syksyllä.

Lisätiedot: Kirsi Mäki, p. 040 167 9377, kirsi.maki@a-kiltojenliitto.fi

Syksyn koulutukset

Syksyllä toteutetaan kolme lähikoulutusta:
Yhdistystoiminta A-killoissa 26.–28.8.
A-kiltatoiminta tutuksi 21.–23.9.
Järjestöpäivät 12.–14.10.
Vertaisena A-killassa -verkkokoulutus (UUSI!) toteutetaan marraskuussa.

Ajantasaiset tiedot koulutuksista löytyvät nettisivuilta. Koulutusjaosto toivoo runsasta osallistumista.

Lisätiedot: Kirsi Mäki, p. 040 167 9377, kirsi.maki@a-kiltojenliitto.fi