Koti kuuluu kaikille

13.10.2023

Puhun nyt omista kokemuksistani.

Olen tuntenut toiseuden tunnetta, osaamattomuutta, kyvyttömyyttä ja kelpaamattomuutta. Jopa hylätyksi tuleminen on tuttuakin tutumpaa. Olen täysi-ikäisenä asunut vanhempieni nurkissa, poste restante on tuttu, olen punkannut kavereilla, laittanut ruokani nuotiolla, viettänyt pitkiä aikoja metsässä, autiotuvilla ja metsäkämpissä. On onni, että minulla on taitoja ja kykyä selviytyä erämaassa ja säässä kuin säässä.

Minä tiedän myös, miltä tuntuu olla jatkuvasti valppaana ja pyrkiä olemaan pahoittamatta omilla mielipiteillään toista, jotta on lämmin paikka, jossa yönsä viettää. Olen joutunut muuttamaan omia arvojani, miellyttääkseni muita – ja siinä hukkaa itsensä. Kun pyrkii välttelemään konflikteja ja erimielisyyksiä, tulee joo-joo-tyypiksi. Ei ole omaa identiteettiä, se hukkuu matkalla. Minä turrutin tunteeni alkoholilla. Eikä ole niin pientä asiaa, etteikö sitä saa viinalla sekaisin. – Oppi tuokin, kyllä.

Minun asunnottomuuteni toppasi, kun hain apua ja sosiaalitoimisto suostui välivuokraamaan minulle pienen yksiön kerrostalosta. Tuon samaisen vuoden joulun alla sain myös oman saunavuoron asuntoni taloyhtiössä. Itsekseni siellä löylyissä istuessani ja löylyjä heitellessäni tuli aivan epätodellinen olo. Aivan hätäännyin ja varmaan panikoinkin siinä. Ihmettelin ja aprikoin, mistä noin epämiellyttävä tunne tuli.

Lauteilla istuessani järkeilin ja totesin itselleni, että olen täällä ihan omalla saunavuorollani ja seuraavat 45 minuuttia ovat yksin ja vain minun tässä saunassa. – Todella vahva rauha ja mielihyvä valtasivat minut. Tunsin olevani itsenäinen, hallitsevani omaa elämääni ja pärjääväni tästä eteenpäin, tuli eteen mitä tuli. Tämänkaltaisia tuntemuksia minä haluan olla luomassa ja mahdollistamassa jäljissäni tuleville.

Asunnottomuus on harvalle tietoinen valinta. Asunnottomuus on yleensä seurausta elämänhallinnan osittaisesta menettämisestä, seurausta hoitamattomasta mielenterveys- tai päihdeongelmasta. Meillä Lapissa ei asunnottomana kadulla yksinkertaisesti säily hengissä, lyhyttä kesäaikaa lukuun ottamatta. Meillä ei ole täällä 24/7 auki olevia lämmitettyjä yleisiä tiloja – linja-autoasemaa, rautatieasemaa, asematunnelia, yleisiä käymälöitä – käytettävissä.

Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon – omaan kotiin. Minä tiedän kokemuksestani, että koti on edellytys ihmisarvoiseen elämään.

Arto Pasanen, hallituksen puheenjohtaja, A-Kiltojen Liitto ry

(lyhennelmä puheesta Asunnottomien yön tapahtumassa Torniossa 13.10.2023)